Město Libčice III.: Technická a dopravní infrastuktura. Jedeme, šlapeme, jdeme…

SWOT analýzaStrategický plán se mravenčími krůčky posouvá. “Formuje” je zatím silné slovo. Posouvá značí pomalý pohyb. Kterým směrem? To záleží na těch, kdo se do jeho přípravy připojí. Klidně jen názorem, třeba tím vaším…

Na poslední schůzce pracovní skupiny jsme se věnovali sociálním službám v našem městě. Tématu, které je poměrně těžko uchopitelné. Jaké služby jsou v Libčicích dostupné a jak jsou jejich uživatelé spokojeni? Je potřeba nabídku rozšířit nebo je dostatečná? A jakou podobu nejen městské pečovatelské služby by uvítala příští generace? Mnoho otázek, méně jasných dat. Proto jsme se shodli na tom, že odpovědi chceme hledat pomocí dotazníkového šetření. Jeho podobu a způsob sběru dat budeme teprve „ladit“.

Od analýzy sociálních služeb a také školství, kterou jsme zveřejnili v minulém příspěvku, se přesuňme k snáze popsatelnému – k technické infrastuktuře a dopravě. Analýzou této oblasti totiž tzv. SWOTka začala.

Co je SWOT analýza?

Pomáhá utřídit znalosti o našem městě. Popisuje jeho silné stránky, tedy ty, o které se můžeme do budoucna opřít a měli bychom je dále vhodně kultivovat; pojmenovává slabé, na které by se strategické plánování mělo zaměřit; definuje hrozby, které si musíme uvědomit a hledá příležitosti, které, jak jinak, bychom měli chytnout za pačesy.

Technická infrastruktura a komunikace

 

S – Silné stránky W – Slabé stránky
  • existence základní technické infrasruktury (TI)
  • existence městského rozhlasu
  • páteřní ulice města pokryty optickými kabely
  • většina chodníků hlavních tras je rekonstruována
  • většina komunikací v obci má zpevněný, příp. i rekonstruovaný povrch
  • tvar zástavby (dlouhé ulice) vyvolává vysoké finanční nároky na údržbu a výstavbu TI
  • chybí pasport TI
  • některé lokality nemají kanalizaci
  • neprověřená faktická kapacita ČOV
  • špatný stav tlak. kanalizace v Letkách
  • převážná část rozvodu el. energie vedena vzduchem, četné výpadky dodávek
    neúsporné a zastaralé veřejné osvětlení
  • špatná kvalita povrchu příjezdových komunikací, v některých více frekventovaných ulicích chybí chodníky (Letecké nám., Křivá, …)
  • velký příčný sklon některých nových chodníků – pro chodce jsou nepohodlné, nepoužívají je (Zahradní)
  • některé nově zrekonstruované chodníky jsou užší než původní – nepohodlné pro pěší (Chýnovská)
O – Příležitosti T – Hrozby
  • pořízení pasportů TI
  • průběžná rekonstrukce infrastruktury vlastníkem
  • přesun vedení elektřiny pod zem – příležitost pro umístění optických aj. kabelů
  • snížení nákladů na VO
  • ohrožení komunikace Kralupská sesuvy půdy
  • ohrožení sítí povodněmi (Hašlerova ul.)

 

Množství odrážek v jednom čtverci tabulky neznačí jeho převahu. Čím konkrétněji se jednotlivé body popíší, tím lépe se s nimi pracuje v samotné strategické části.

Doprava: dopravní obslužnost, bezpečnost pohybu po městě, cyklistika a pěší

 

S – Silné stránky W – Slabé stránky
  • dobré vlakové spojení na ose sever/jih – síť ROPID
  • nezatíženost tranzitní dopravou
  • existence přívozu
  • molo pro výletní loď
  • chybí autobusové spojení s Turskem a pražskou MHD
  • křižovatka Na Zabitém – nepřehledná, nebezpečná
  • křižovatka Letky u pomníku – nepřehledná, nebezpečná
  • nedostatečné parkovací plochy u zastávek ČD a v obytných souborech (Sahara)
  • problematické parkování v ul. Chýnovská, Zahradní atd.
  • nezajištěné parkování kol u veřejných budov, obchodů, nádraží
  • místa nebezpečná pro chodce a cyklisty – podjezd pod tratí na náplavku, 5.května x Zahradní, Letky u pomníku, Křivá a další
  • chybějící cesty pro pěší – celé území města a nejbližší okolí
  • nebezpečná, a přitom cyklisty i pěšími intenzivně využívaná stezka mezi mezi Letkami a Řeží
  • omezená denní doba provozu přívozu
O – Příležitosti T – Hrozby
  • autobusové spojení se sousedními obcemi
  • posílení vlakového spojení
  • most přes řeku (cyklo, pěší)
  • cyklostezka podél Vltavy
  • výstavba nové trasy silnice 101
  • výstavba komunikace nám. Svobody-Tursko
  • vymezení nových ploch pro parkování ve městě
  • rozšíření letiště Vodochody
  • severní varianta obchvatu Prahy nad části Letky
  • rozvoj lokality Hašlerova – zvýšení dopravy v místě
  • nedostatečně připravené projektové podklady pro výstavbu, rekonstrukci komunikací, včetně chodníků

 

Mnoho úhlů pohledu na jedno téma.  Jaký je ten Váš?

 

Komentářů: 3

  1. Tereza Nehasilová napsal:

    Postupně zveřejňované tabulky SWOT analýzy zde na Libčických křižovatkách zatím nemají finální podobu. Vychází z proběhlých jednání pracovní skupiny a zahrnují i další připomínky občanů. Máte-li pocit, že některé „body“ analýzy vidíte jinak nebo že nám něco zásadního i méně podstatného uniklo, neváhejte a dejte vědět. Buď zde v diskuzi nebo se obraťte přímo na zastupitele, kteří tvoří „řídící“ skupinu zodpovědnou za přípravu strategického plánu (starosta Pavel Bartoš, Vít Penížek, František Hudek, Ilona Chrtová a Tereza Nehasilová). Kontakty na ně naleznete zde.

  2. Radka napsal:

    Pokud tedy mohu využít prostřednictví Křižovatek k sdělení mých ryze soukromých a možná zcela neopodstatněných obav týkajících se naší ulice v oblasti, jimž je výše uvedená SWOT analýza věnována, využiji toho. Ulice, o níž je řeč, je Vltavská a je to ta místy dosti nepřehledná a zúžená ulice bez chodníků, svažující se až k řece za podjezdem železniční trati. Možná patříte mezi ty, co jí prochází, když jdou k vodě se psem, či kočárkem, projet se na kole, proběhnout se, procházet se, nebo navštívit některou z akcí pořádaných na náplavce. Letitý boj za to, aby byla v této ulici umístěna jakákoli značka upozorňující na chodce (děti) ve vozovce a omezující rychlost vozidel obyvatelé této ulice prohrávají. (pozn. značka zde jedna je – výstražné upozornění, že silnice se v zimě neupravuje) Město dává ruce pryč. Silnice není jejich, ale Krajské správy silnic a tak pro obyvatele nelze nic udělat. Tento stav (prohry) je však dlouhodobý a nic na něm nemění ani to, že rozvoj zástavby v Hašlerově ulici výrazně zvedl provoz ve Vltavské. Mé obavy ohledně provozu v naší ulici nejsou však spojeny s rozvojem v Hašlerově ulici, ale spíše s rozvojem v areálu bývalých Šroubáren. Není snad nikdo z nás, kdo by nechtěl, aby z neprosperujícího a chátrajícího brownfieldu nevzniklo něco hezkého a přínosného. Nové byty a domy, třeba univerzitní campus, nebo rovnou nová část města i s náměstím a službami. Jak by ovšem byla tato nová lokalita spojena se zbytkem města a přístupovými cestami, když je odříznuta frekventovanou železnicí? Že by se našel tak osvícený investor, který by spolu se zdatným architektem vytvořil ideální urbanistické řešení, nevěřím, jsouc poučena z okolních obcí, kde „domkoviště“ vyrostla jako z vody bez patřičné infrastruktury, služeb a respektování krajinného rázu. A tak se tak trochu obávám, že naší ulicí s podjezdem trati zase budou jezdit řady náklaďáků odvážejících suť ze šroubárenské teplárny (na jejíž stavbu tudy kdysi materiál přivážely) a další řady budou přivážet nový materiál na stavbu nových budov, od kterých a ke kterým pak budou jezdit auta obyvatel a zaměstnanců… Možná mám jen noční můru! Doufám, že SWOT analýza i další kroky města budou směřovat i nadále k nějaké racionální urbanistické koncepci ve Strategickém plánu města a potlačí hamižnost některých investorů.

  3. Milá Radko, díky za názor! Se situací v ulici Vltavská souhlasím. Někteří řidiči tam i tak jezdí jako prasata. Město by konat mohlo, ale zjevně se jim nechce. Přijde jim totiž vtipnější dělat si legraci z ostatních lidí i zastupitelů (viz http://libcickekrizovatky.cz/?p=10270#comment-766) než dělat pořádně svoji práci.
    Asi by bylo dobré vzít informace z měřícího radaru na Chýnovské a zveřejnit SPZ řidíčů, kteří tam opakovaně jezdí 60 km/h a více. Klidně bych seznamu čísel věnoval stránku v Libčických novinách. O tom, že někteří vykukové jezdí přes zákaz i ulicí Hřibtovní, ani nemluvím.

    Dříve než řešení revitalizace areálu šroubárny bude velký problém na Náměstí svobody. Až se začne nad koupalištěm stavět, přibude nejen dopravní ruch, ale pak začnou obyvatelé jezdit ze svého “domkoviště v poli” dolů k radnici na nákup. Zničí se tak klidné místo v centrální části obce a udělá se z toho nebezpečné místo. Za náledí je to tam už teď krajně nevhodné jak pro auta tak i pro chodce. Jak to bude za dva roky, až budou mít auta větší rozjezd a bude tam chtít jezdit více lidí, tak to se dočteme až v černé kronice. Návštěvníky hospody v sokolovně to určitě nepotěší, budou si muset zajišťovat střízlivý odvod domů. Všechna normální města se dnes snaží dostat dopravu ze svých center, jen v Libčících si chceme přivést víc aut do centra obce. Čirá hloupost. Klasický Bartošov.

    Ještě vás musím zklamat, Libčice v dohledné době žádnou racionální urbanistickou koncepci mít nebudou, pouze budou mít “Urbánkovu nekoncepci”. Rozvojové plochy stanovuje územní plán (nikoli stratecký plán), a ten je velmi špatně nastavený co se týče velkého množství ploch k zabetonování a omezené kapacity veřejných infrastruktur ve městě. Radní s máslem na hlavě mj. odmítli i účast arch. Hoffmana (vlastník uhelného mlýna ve šroubárně) v pracovní skupině pro Strategický plán. Mohl by jim totiž “žvanit” do toho, jak je to odborně správně. Ne. Objektivní informace a racionální přístup přece nebudou kazit letitou praxi nekoncepčního a nahodilého rozhodování na základě dojmů.

Odpovědět

Můžete použít tagy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>