Otevřená zahrada – letos to bude velké!

Otevřená zahrada 2017

Hlavním tématem festivalu Otevřená zahrada je sice především sborový zpěv, ale od svého počátku se snažíme v programu propojit i další žánry umění: vokální i instrumentální hudbu, loni například také tanec a každoročně výtvarné umění i divadlo. Snažíme se zapojit děti i dospělé v roli účinkujících i návštěvníků. Nejinak tomu bude letos. 

V minulé pozvánce jsme skončili 16. hodinou. Co se bude dít dál?

Zábava pro malé výtvarníky a divadelníky a také něco k snědku

Nejdřív musím prozradit, co je na festivalu v tento čas nachystáno pro děti. Absolvent DAMU Josef Pekárek a jeho pomocníci podle momentální situace, nálady dětí a dalších proměnných provedou děti zážitkovou formou příběhem:

  • buď o kněžně Libuši,
  • nebo o Janu Jakubu Rybovi,
  • anebo také úplně jiným příběhem.

Co se bude během dílny přesně dít, to je překvapení, ale jisté je, že u toho děti budou aktivními spolutvůrci předem neodhadnutelného procesu.

Na zahradě bude celé odpoledne probíhat výtvarná dílna, kterou zejména pro děti chystá Kateřina Tetivová (ateliersahara.cz). Víte, co je to vitráž? Pokud ne, tak na dílně se to jistě dozvíte.

Na festivalu nesmí chybět občerstvení. Po loňském úspěchu opět dovezeme koláče a další pochutiny od Lasíků, další dobroty pro vás přichystá i Mirka Koušová a spol.

Ingrediente: Gregoriánský chorál promítnutý do 21. století

Jiří Hodina ve studiu

Zvláštností odpoledního programu bude uskupení Ingrediente. Sami interpreti o svém projektu říkají: „Hudba tohoto projektu čerpá z prastarých tradic evropské duchovní hudby středověku (gregoriánský chorál, raný vícehlas). Inspirace touto tradicí se zde snoubí s poslechovou zkušeností 21. století, nadžánrovou hudební improvizací a novými možnostmi práce s hudebním zvukem. Improvizované pasáže jsou doplněny komponovanými strukturami a citlivým elektronickým processingem, vytvářejícím jemné ambientní struktury.“

Podle všeho nás tedy čeká zajímavý hudební experiment, to vše v obsazení: Jiří Hodina – zpěv, housle; Jan Jirucha – trombon, eufonium a Tomáš Reindl – realtime electronic processing, klarinet, tabla, hlas, didžeridu.

Čeští madrigalisté přijedou s Palestrinou

Giovanni Pierluigi da Palestrina

Abychom vyvážili fakt, že většina skladeb na letošním festivalu je od současných autorů, zařadili jsme do programu italského polyfonního skladatele Giovanni Pierluigi da Palestrinu. Uslyšíme skladbu Missa Brevis, jednu z neuvěřitelného počtu 105 mší, které tento skladatel zkomponoval. Zazpívají nám jí Čeští madrigalisté pod vedením Veroniky Hádkové. Veroniku jste mohli vidět a slyšet v roli hobojistky, pokud jste v prosinci zavítali na krásný adventní koncert do katolického kostela. Část Gloria si můžete poslechnout zde.

Grand Finale: Eternal Light / Věčné světlo

S večerem se přiblíží závěr programu. Ten bude patřit v historii festivalu poprvé plně profesionálnímu vystoupení. Nenechte si v žádném případě ujít vystoupení Kühnova smíšeného sboru se sólisty, kteří nám přednesou Requiem, tedy mši za zemřelé. Troufám si tvrdit, že koncert v takovém obsazení naše město minimálně v posledním půl století nezažilo.

Requiem – Eternal Light  pro sbor, sólový soprán, klavír, varhany, sólovou trubku, vibrafon a kontrabas, koncipované jako jazzové, neliturgické dílo na anglický text, zkomponoval v roce 2013 jazzový klavírista a skladatel Karel Růžička (1940 – 2016) přímo pro Kühnův smíšený sbor. Podnětem bylo desáté výročí úmrtí legendárního sbormistra a zakladatele sboru Pavla Kühna (1938 – 2003), s nímž Karla Růžičku pojilo dlouholeté přátelství.

Karel Růžička

Ostatně okolnosti vzniku díla nejlépe vystihnou slova samotného autora: „…Není každému dopřáno potkat se v životě s takovou osobností, jako byl Pavel Kühn. Já jsem to štěstí měl a vzpomínky na naše setkávání neblednou ani po deseti letech, které uběhly od jeho odchodu. Rád jsem proto od dirigenta Marka Vorlíčka přijal pozvání k opětné spolupráci se sborem, který nese dál Kühnovo jméno. K uctění jeho památky jsem s použitím anglických textů složil sedmidílné Requiem, které má podtitul Eternal Light – Věčné světlo. S myšlenkou na Pavla věnuji tuto kompozici sboru, v jehož čele tento skvělý člověk a muzikant po dlouhá léta stál…“

Podobně jako předešlé Růžičkovy kompozice tohoto druhu (Celebration Jazz Mass, Te Deum a Magnificat) i Requiem originálně spojuje jazzovou hudbu s  monumentalitou sborového zvuku. Sbor skladbu několikrát s velkým úspěchem veřejně provedl, a to za účasti autora jako klavíristy. Poprvé se tak stalo v prosinci 2013 na koncertě věnovaném uctění památky Pavla Kühna.

Provedením Requiem Karla Růžičky v rámci festivalu „Otevřená zahrada“, prvním veřejným provedením bez autorovy interpretační účasti, bychom spolu s Kühnovým sborem rádi uctili památku tohoto skvělého hudebníka, který na konci září loňského roku odešel za Věčným světlem.

Díky všem sponzorům festivalu

Kdo už někdy trochu nahlédl do zákulisí kulturních akcí, tedy takových, které nejsou zrovna „main stream“, možná tuší, že by to celé nebylo možné bez štědré podpory mnoha sponzorů. 150 korun, které návštěvníci zaplatí na vstupném, pokrývá jen maličkou část celé akce.

Proto bychom rádi na závěr chtěli poděkovat jménem pořadatelů i návštěvníků všem, kteří finančně i pomocnou rukou přispěli a bez nichž by to celé nebylo možné. Jsou to především:

Příští ročník festivalu bude desátý – jubilejní. Program už se chystá, zůstaňte nám věrní!

Čtěte také:

 

Kateřina Judová, Lucie Richterová a Scandula, z. s.

Zatím žádné komentáře.

Odpovědět

Můžete použít tagy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>