Baroko versus industriál : Ženy v Kotelně

Les Femmes Baroques, 19.5.2018

Ačkoliv jsem členkou organizačního týmu festivalu a účastnila jsem se příprav, o tom, jak bude vypadat večerní představení, jsem měla jen mlhavou představu. Káča nechtěla moc prozradit, aby to bylo překvapení pro všechny vyjma aktérů. Věděli jsme, že půjde o příběhy ze života tří výjimečných žen z období baroka, příprava začala už před půl rokem a zejména v poslední době na ní realizační tým trávil spoustu času.

Závěrečné představení letošního sborového festivalu Otevřená zahrada bylo především plné kontrastů. Zahájeno bylo za denního světla, které do prostoru vniká ze všech stran, vysokými okny i proskleným stropem. S pozvolna přicházející nocí se rozzářily reflektory osvětlující scénu, na kterou se z bílé mlhy a z doby před půl tisíciletím postupně vynořily tři postavy, všechny ztvárněné herečkou a tanečnicí Jindřiškou Křivánkovou.

První z nich, sv. Terezii z Avily, díky níž má Praha své Jezulátko, nám autor scénáře Justin Svoboda představil jako zbožnou, pokornou a tichou ženu, jejíž cestou je už od útlých let cesta ke Kristu. Plná ohně, síly a vzdoru je naopak Francesca Cacini, hudebnice a skladatelka, dcera slavného otce a první doložená autorka opery. I přes svůj původ to jistě jako žena neměla ve své profesi lehké.

Smířená, ale zároveň sebevědomá a odhodlaná je Anna Magdalena Bachová, která prožila většinu života ve stínu svého muže, jemuž byla pevnou oporou. Anna Magdalena k nám v představení promlouvá ve chvíli, kdy Bach umírá a ona se snaží udržet plamen jeho života tak, že jej zastoupí jako skladatelka.

Fúze historie s modernou

Les Femmes Baroques, 19.5.2018

Tak, jako dokázal architekt Patrik Hoffman tovární architekturu libčické šroubárny propojit se současným černým a hladkým kovem, podobně jsou doplněna vyznání žen z období raného novověku současným výrazovým tancem v podání dvou vynikajících tanečnic, Cécile da Costa a Lucie Charouzové. V kostýmech, které jako by splývají s pozadím, jejich pohyby ztvárňují emoce, jimiž jsou tři barokní ženy zmítány.

Vyznání barokních ženy doprovázela autentickým způsobem interpretovaná hudba v podání souborů Hipochondria Ensemble a I Dilettanti. Křišťálově čisté dvojsbory na sebe navazovaly s ohromující přesností a v dokonalé souhře s barokními houslemi, cemballem a violoncellem. Představení nemělo pódium a zpěváci se podle potřeby nenápadně přemisťovali z místa na místo, a tak se diváci chvílemi ocitali doslova uvnitř děje.

Hudba patří do Kotelny

Nevím, jestli Patrik Hoffman při rekonstrukci objektu tušil, že v “sále” Kotelny bude mimo jiné i úžasná akustika. Každopádně se představením Les Femmes Baroques prokázalo, že hudební, divadelní i jiné podobné projekty sem jednoznačně patří. Doufám, že jich bude časem více!

Pro Libčice je to i jedinečná šance, jak změnit obraz města, které si mnozí přespolní spojují pouze s bývalou šroubárnou. Dnešní Kotelna, kterou nyní píšeme s velkým Ká, navazuje na někdejší průmyslovou slávu jinak, v kontrastu, jenž byl jedním z nosných prvků tématu a provedení večerního představení. Díky všem, kteří pomohli na svět neobyčejné události v tak jedinečné atmosféře. Byla skvělým zakončením jubilejního desátého ročníku festivalu Otevřená zahrada 2018!

Na představení se podíleli:

  • Andrea Hoffman, Kotelna Libčice – partner představení, zapůjčení prostor
  • Justin Svoboda – text, režie
  • Jindřiška Křivánková – režie
  • Cécile da Costa, Lucie Charouzová – choreografie, tanec
  • Mirka Eliášová – konzultantka choreografie
  • Kateřina Judová – dramaturgie, produkce
  • Zuzana Vítková – kostým, výtvarný návrh programu
  • Jiří Šmirk – light design
  • Lída Vacková – produkce
  • Filip Novák – grafika
  • Soubor Hipocondria Ensemble pod vedením Jana Hádka (Jan Hádek, Jiří Sycha – housle, Ondřej Michal –  violoncello, Filip Dvořák – cemballo)
  • Soubor I Dilettanti pod vedením Čeňka Svobody

Představení finančně podpořili Státní fond kultury ČR, Středočeský kraj – fond hejtmana, Nadace Život umělce, ÚJV Řež, a.s., Jan Miller a Josef Rous.

Fotogalerie představení (autor fotografií: Tomáš Lisý)

 

komentáře 2

  1. PeS napsal:

    Nebude repríza?

  2. Kateřina Judová napsal:

    Doufejme, že ano. Drobný háček spočívá v tom, že se takovéto představení neobejde bez grantové podpory či mecenášů…

Odpovědět

Můžete použít tagy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>