Na cyklostezku do Řeže zatím zapomeňte

Cesta do práce
Některé dopravní stavby se plánují léta, desetiletí, ba i déle. Obyvateli Libčic asi přijde na mysl nedokončený pražský okruh, most na Suchdole, obchvat Kralup – to jsou projekty, které se nás přímo týkají. Pravděpodobně na jejich realizaci jednou dojde, otázka je, zda se toho zrovna my ještě dočkáme. Hloupé je, když se období, v němž se hledá vhodné řešení, vyřizují různé úřední formality a shánějí finanční prostředky přesně shoduje s dobou, kdy by právě vám tato stavba výrazně ulehčila život.

Kdo tu už havaroval, ať se ozve v komentáři

Pro ty z nás, kteří dojíždějí na kole z Libčic směr Řež, případně dále do Prahy, je takovou stavbou také plánovaná tzv. Vltavská cyklostezka z konce Letek do Řeže, kde se dá buď pokračovat přes lávku do pražské Troji, nebo případně další její část z Řeže do Úholiček – Podmoráně. Jízda na kole je sice i za současných podmínek možná, ale rozhodně ne bezpečná. V první jmenované části hrozí “jenom” pád do kolejí, v druhé k tomu přibude riziko pádu z vysokého svahu do řeky.

Současná stezka Řež-Letky

Současná stezka Řež-Letky

Přesto tudy denně projedou až stovky cyklistů, zejména v letní sezóně. Když se jim podaří bez nehody projet úsekem kolem trati, čeká je v ulici pod Viničkou ještě dvojice špatně označených příčných prahů, kde mohou být při rychlém najetí nemilosrdně katapultování přes řidítka. Ze svědectví obyvatelů sousedících domů vím, že se to stává poměrně často. Kdo by byl za úraz odpovědný, pokud by se poškozený cyklista rozhodl domáhat odškodnění? Pravděpodobně ten, v jehož majetku se komunikace nachází, tedy obec.

Vltavská cyklostezka je na mrtvém bodě

Není pochyb o tom, že cyklostezka podél Vltavy v úseku Letky – Úholičky by do Libčic přivedla statisíce dalších cyklistů, kteří zatím nemají odvahu vyjet na stávající pololegální pěšinu. Stačí se za slunného letního odpoledne podívat na druhý břeh řeky, kde to vlastně z bezpečnostního hlediska také není “nic moc” – projíždí tam jeden cyklista za druhým. Bohužel zde jde o stavbu značně komplikovanou z důvodu, že i pro malou silničku zde zkrátka chybí místo. Přesto je stezka již v pokročilém stadiu příprav. Dotazem na  odbor regionálního rozvoje středočeského kraje jsme ale bohužel zjistili, že v současnosti se situace nevyvíjí nejlépe, respektive nepostupuje vůbec. Obdrželi jsme totiž tuto odpověď:

Další informace: cyklodoprava.cz

Komentářů: 19

  1. PeS napsal:

    Nedostatek místa se napriklad v Rakousku řeší visutou stezkou, vetsinou celodrevenou. Ale to uz by nebyla takova zábava. Mí přatele mi po dojezdu do Prahy maji za povinnost zavolat,ze neskončili na Masaryčce dovezeni na nárazníku rychlíkove lokomotivy….

  2. Michal Nehasil napsal:

    Hlásím se jako svědek několika karambolů na retardéru Pod Viničkou. Cyklisté zřejmě celí rozjaření z toho že právě přežili úsek z Řeže do Letek, ztratí na chvilku pozornost, na asfaltu Pod Viničkou to rozjedou, nejlépe vedle sebe v čilém hovoru. Retadér pak nevyhnutelně prověří jejich postřeh a stabilitu. Na druhou stranu jsem rád, že tam ten hrb je. Často si tam hrají moje děti a auta tam citelně zpomalují. Asi by stálo za to hrb znovu nabarvit, nebo ještě lépe dát cyklistům šanci na hladký průjezd a část hrbu odfrézovat.

  3. Josef napsal:

    No právě, pane Nehasil, cyklisté v Pod Viničce neberou na nic ohledy, jezdí někdy i ve třech vedle sebe a dost často velkou rychlostí, tak právě proto jsou tam ty retardéry a než se jim dá šance tak by oni se měli naučit slušnému chování.

    • Marek Coufal napsal:

      Já to tu celé chápu tak, že aktuální problém spočívá v tom, že retardér není vidět (a to je prostě fakt). Pokud tam budou retardéry ve stávající podobě “neviditelné”, tak žádného cyklistu neumravní. Tedy pokud se za jediný správný postup, jak umravnit cyklistu, nebere jeho knokaut po pádu z kola.

    • Michal Nehasil napsal:

      Máte pravdu, je to věčný boj mezi chodci, cyklisty, bruslaři (ty naštěstí v podviničce nemáme), a motoristy. Retardér by asi měl být opatření spíše na zpomalení aut a ne zákeřná překážka pro cyklisty.

  4. Lucie Richterová napsal:

    Jde o úhel pohledu, motoristé to často vidí tak, že silnice patří jim a ostatní (chodci, hrající si děti, cyklisté, bruslaři…) se tam jenom pletou. Myslím si, že ve skutečnosti by zejména v obytné zóně jako Pod Viničkou mělo jít o soužití a vzájemnou toleranci.

  5. Michal napsal:

    Už zase se tu máchá tisícovkami cyklistů a prospěchem z nich. Přitom to nikdy nikdo nespočítal a ani nespočítá. Ale statisíce cyklistů, to po odhadováno na období 20 nebo 50 let?

    Kdo přepadne přes řidítka na zpomalovacím prahu v ulici Pod Viničkou, neměl by jezdit na kole, alespoň tedy ne po silnici a už vůbec ne terénem. Sledovat cestu je základ nejen v autě, ale i na kole! A kdo to nedělá, to čeká pád nejen na retardéru.

    Jinak co se týče investice do cyklostezky, myslím že to je zbytečné plýtvání.
    Trasu Libčice – Praha jezdím už dobrých 25 let, pamatuju ulici pod Viničkou ještě bez asfaltu a ta pěšina do Řeže, tak vypadá za těch 25 let nejlépe jak kdy vypadala. Prosekaná, prodloužená prostě paráda. Před lety končila mnohem dříve a muselo se velký kus po kamení vedle kolejí. S rekonstrukcí tratě tu pěšinu prodloužili a rozšířili, takže se tam jezdí dobře. Zvládají to i naše děti 5 a 7 let.

    Kdo chce jezdit na kole, musí sledovat cestu před sebou. A když někdy upadnu, vynadám si že jsem blbec a nečumím na cestu. Rozhodně nenadávám na všechno okolo a nedožaduji se odstranění kořene/retardéru/kamene/obrubníku a co já vím čeho všeho. Takovou argumentací bychom se dostali k požadavku na polstrované cyklostezky bez zatáček.

    Život přináší rizika a kdo se bojí rizik, měl by zůstat doma nebo jezdit jenom tam kde to je opravdu bezpečné, třeba na rotopedu v obýváku.

    • Michal Nehasil napsal:

      To je pravda, navíc když nějaké méně zdatné nebo nepozorné dítě zavrávorá a spadne pod vlak, může vás hřát pocit že Darwinova přirozená evoluce poskočila zas o malý kousek dál.
      Nejsem zastánce polstrovaných cyklostezek, ale moje nároky jsou o trochu větší než vaše.

      • Michal napsal:

        Méně zdatné nebo nepozorné dítě potřebuje o to zdatnější a pozornější rodiče. Kombinace obojího je pak neštěstím. Neexistuje právo na bezpečnou cestu nebezpečným terénem. Bohužel vaše nároky jsou tak vysoké, že na to potřebujete spousty peněz od ostatních.

        Když jedu s dětmi touhle stezkou, jsem si vědom nebezpečí a snažím se minimalizovat rizika. Např. tím že bedlivě poslouchám zda se neblíží vlak a pokud ano, zastavíme a počkáme právě aby nepozorné dítě pod vlak nespadlo.

        Je mi líto dětí, jejichž rodiče tohle nenapadne.

        Ale vy chcete mít jistotu. Jistotu že nepozorné dítě nespadne pod vlak. Normální člověk toužící po takové jistotě by tam prostě nejel. Ne tak Vy. Vy se dožadujete výstavby nákladné stezky za peníze všech. Mentalita nároků je zhoubná.

        Petr Nehasil mi zase onehdá argumentoval za zákaz automatů tím, že chce mít jistotu, že jeho děti nebudou o velké přestávce odbíhat ze školy do herny na automaty a proto požaduje zákaz automatů v hospodě. Zřejmě ho ani na chvilku nenapadlo, že to je právě na něm, aby zajistil že jeho děti nebudou hrát automaty o velké přestávce.

        U mentality nároků jde veškerá logika a zdravý rozum zcela stranou. Já mám nárok, vy se přizpůsobte, vy to plaťte, já mám vysoké nároky, jsem lepší než Vy.

        Ach jo 🙁

        • Petr Nehasil napsal:

          Těší mne, že můj názor na automaty Vám tak utkvěl.. Škoda, že v pochopení jeho smyslu se ještě stále rozcházíme..
          Pokud si dobře vzpomínám, ta debata byla zejména o tom, kdo má kde své vnitřní hranice tolerance zásahu společností do vlastních svobod. Vy jste zastával své právo na to jít si zahrát automaty do hospody (bez ohledu na to zda ho někdy v životě využijete) a právo hospodského automaty provozovat. Já naopak vidím toto právo jako nadbytečné a pro společnost škodlivé. Domnívám se, že to společnosti nic nepřináší a to bohužel ani onu ostražitost a pozornost, o níž se tak bojíte v prostředí bez rizik.

          Ale zpět k retardéru. Jeho problém je v předpokládané míře rizika daného prostředí.. Nemůžu souhlasit, že kdo spadne kvůli příčnému prahu neměl by jezdit na kole a rozhodně ne v terénu. V terénu je člověk obezřetný. Ví v jakém prostředí se pohybuje a co od něj může očekávat, jaký je jeho celkový charakter.. Tomu také uzpůsobí své smysly a chování. Jenže neoznačený příčný práh je věc, která nemá na silnici co dělat.. Bude-li v nějaké zatáčce olejová skvrna, težko vinit řidiče, že s ní nepočítal a nepřizpůsobil rychlost jízdy. Bude-li tam náledí či sníh, je to něco jiného.
          Nejsem příznivcem sterilního světa bez rizika. Ba naopak. Ale riziko musí dávat smysl. Musí se udržet v míře předvídatelného rizika, musí být úměrné prostředí v kterém se vyskytuje. Nemám problém s tím, aby Matylda krájela opravdu ostrým nožem, řezala pilou a nebo sekala dřevo sekerou. Ale určitě jí do její dětské kuchyňky mezi plastové nožíky nepřimíchám jeden ostrý, abych zabránil selhání její ostražitosti a pozornosti.

          • Michal napsal:

            Tak vidíte, že sterilní prostředí otupuje ostražitost a pozornost. Na rovné silnici nikdo nečeká překážku a nedávají pozor, zatímco v terénu ano? Ale na té rovné silnici může být výmol, větev či jakákoli jiná překážka, vyběhne pes ze vrat, nebo cokoli jiného. Koukat na cestu je základ i na rovném hladkém úseku. Nepozornost je velmi častou příčinou nehod a vzniká převážně tam, kde si jsou účastníci dopravy příliš jistí.

            Mimochodem, mám za to, že tam je nebo alespoň byla dopravní značka označující ten zpomalovací pruh. Někdo je odstranil?

  6. Lucie napsal:

    Proboha, vy jste tedy demagog. Já (myslím ani Michal N.) si nic nenárokujeme, já tu jenom píšu o tom, že by to bylo dobré. Nebo si myslíte, že tu naše komentáře čte ministr financí, který nám tu stezku hnedle zaplatí, když si tak stěžujem?
    Cesta z Libčic směrem na Prahu podél řeky je přirozený směr dopravy, ať už jde o cesty do práce nebo na výlety. Jezdím tu denně a vím, jaká je tu frekvence – prostě velká. Znám osobně mnoho lidí, kteří tu denně jezdí a je jisté, že by jich přibylo, pokud by se podmínky zlepšily. Stát pak ušetří na kapitole zdravotnictví, protože bude méně obézních, méně nakažených respiračními chorobami z vlaků atd. 🙂 – doufám, že nebudete chtít, abych to vyčíslila!
    Také si myslím, že Petr N. to s těmi automaty myslel poněkud obecně, že nešlo konkrétně o jeho děti, ale všechny děti, které by neměly mít vedle školy hráčské doupě. Ale nechci za něj mluvit, ať se k tomu vyjádří sám.
    Chci vás také lehce upozornit na to, že se blíží doba, kdy vaše děti budou větší a vy nebudete mít zcela pod kontrolou kde jsou a co tam přesně dělají – ať už jste jim doma natloukal do hlavy horem dolem, že to či ono se nemá. Ale to je asi nepřenosná zkušenost, ledaže by si člověk vzpomněl na své vlastní mládí.

    • Michal napsal:

      Mně by stačil důkaz těch statisíců cyklistů 😉

      Sterilní prostředí bez rizik vede k selhání ostražitosti a pozornosti, ke ztrátě pudu sebezáchovy.
      Typicky ten retardér. Někdo nepozorný tam upadne a mentalita nároků velí jasně – dožadujme se nápravy ze strany správy obce – retardér je špatně označený – retardér je špatně navržený – státe/samosprávo naprav naše chyby.

      Stejné je to na úrovni médií a státu – stane se autonehoda a hned se rozebírá jakým zákazem nebo regulací se tomu příště zabrání.

      Zdravý rozum stojí tiše v koutku a pláče samotou.

      • Marek Coufal napsal:

        Tak ještě jednou: retardér má člověka zpomalit. Nemá ho zmrzačit. Z podstaty věci má být viditelný, protože tím, že ho člověk vidí, jenom tak plní svou funkci.
        S autem retardér projedete klidně i velkou rychlostí, jen vám to bude nepříjemné. A protože ho dopředu vidíte a víte, že by vám to bylo nepříjemné, proto zpomalíte. Abyste zpomalil musíte ho vidět.
        Pokud vám Střední Evropa připadne nudná, na světě je spoustu míst, které vám nabidnou dostatek adrenalinu, zvlášť pokud se tam vyskytnete se svými dětmi. Přeju hodně zábavy.
        Za sebe dodávám, že jsem tu spokojený – mimo jiné i proto, že je tu dost lidí, kteří se starají o to, aby retardéry zpomalovaly, ale nemrzačily.

  7. Už ho nekrmte. Děkuji.

  8. PeS napsal:

    Můžete mi prozradit kdo je ten retardér? Mimochodem docela dobra zábava je kolemjdoucímu cyklistovi strčit klacek do předního kola. Dobry jezdec ovsem neco takového musi cekat….

  9. Petr Jiřička napsal:

    Teď jsem se v roztockém městském časopise dočetl, že ze snad ledy pohnuly, nevíte o tom někdo něco?

  10. Marek Coufal napsal:

    Expertní komise LOSu se – a to i po konzultacích v Roztokách – shodla na tom, že zmínka v článku odkazuje na původní nerealizovaný projekt. Pokud by se nakonec ukázalo, že se “ledy na našem úseku pohly”, jsou to nejspíš tedy super tajné ledy.

Odpovědět na Michal

Můžete použít tagy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>