Strategický plán na zastupitelstvu podruhé

aktualizováno: Ve středu 29. 7. 2015 nás čeká další jednání zastupitelstva města, během něhož budeme diskutovat nad několika pro město více či méně významnými záměry (např. revitalizace náplavky či prodej pozemku na seřadišti pro RHG). Vedle těchto projektů je v programu ZM zařazen i strategický plán (koncept najdete uvnitř článku), který by v budoucnu měl být vodítkem při rozhodování města o příštích investicích a záměrech. Na programu ZM bude strategický plán hned dvakrát.

Než vysvětlím proč dvakrát, dovolím si odbočku k připomenutí významu tohoto dokumentu pro Libčice. Strategický plán (SP), za předpokladu, že bude dobře připravený a projednaný, městu přinese zřetelný směr, jakým by se, při zohlednění možností a potřeb města, mohlo a mělo profilovat a dále rozvíjet. Dokument by měl odpovědět na otázky týkající se budoucího využití městského majetku, měl by stanovit, jaké investice bude výhodné realizovat, jaké jsou možné zdroje jejich financování, jaká spolupráce se městu nabízí. Současně samosprávě usnadní rozhodování v případech manipulace s městským majetkem.

Pominu-li diskusi o potřebnosti koupě kulturního domu, zabýváme se v poslední době dalšími dvěma záměry. Jde o dlouhodobý pronájem městského objektu spojený s investicí do jeho modernizace pro služebnu Policie ČR a prodej pozemku na seřadišti soukromému investorovi (RHG s.r.o.). Oba tyto projekty by měly být v SP zohledněny a posouzeny, proto se zdá v tuto chvíli předčasné o jejich budoucnosti definitivně a nevratně rozhodnout.

Hodnoty našim dětem

Kvalitní strategický plán během své tvorby prověřuje návrhy, možnosti, varianty a poté stanovuje časovou i věcnou posloupnost realizace jednotlivých kroků. Může sloužit jako vodítko pro ty, kteří si Libčice chtějí vybrat jako sídlo pro podnikání, chtějí zde koupit nemovitost, stát se novým obyvateli. Říká, jaké příležitosti bude město vytvářet pro své občany, jak se může změnit postavení města v rámci regionu v souvislostech s plánovaným rozvojem nejbližšího okolí, ale i v kontextu záměrů Středočeského kraje. Tím vším SP naznačuje, jak se ta která nemovitost v budoucím čase zhodnotí, nebo zda bude její hodnota spíše stagnovat či dokonce klesat.

Proto požadujme, aby byl finální produkt předaný zhotovitelem víceméně trvalou hodnotou platnou v horizontu nejméně 8-10 let. Hodnota trvalá natolik, že nebude proměnná v závislosti na tom, kdo zrovna vyhraje volby a 4 roky povede město. Proto, aby tato hodnota byla skutečně trvalá a především koncenzuální, je nezbytné, aby se na tvorbě strategického dokumentu města nepodílel pouze radnicí určený zhotovitel, v našem případě Přemyslovské Střední Čechy, o.p.s., nýbrž aby strategický plán vznikal přímou spoluprací se zastupiteli, místními organizacemi, podnikateli a aktivní veřejností. Pouze tak může město získat dokument, který mu pomůže najít nový impulz do dalších let.

A jaká je realita?

Nic z toho se bohužel v případě Libčic zatím neděje. Od navržení a vložení částky na zpracování strategického plánu do rozpočtu města na jednání ZM č. 3 /2015 se na jednání zastupitelstva o zpracování strategického plánu podrobněji nehovořilo. Zpracování SP je sice zadané již od února letošního roku, doposud jsme však jako zastupitelé nebyli zpracovatelem ani vedením města osloveni, abychom podali své návrhy a podněty, nebo abychom připomínkovali rozpracované části, zkrátka abychom se na tvorbě dokumentu jakkoliv podíleli.

Koncept strategického plánu, který jsem na základě vlastní žádosti obdržela v květnu od tajemníka úřadu, ale naznačuje, že zhotovitel pracuje pouze s veřejně dostupnými daty (zdroje ČUZK, územně analytické údaje ORP, územní plán, data z evidence obyvatel, apod.), které statisticky shromažďuje. Ani s těmito materiály ale dál nepracuje, neanalyzuje je, nevytváří dílčí hypotézy, které by dál prověřoval. Údaje uváděné v tabulkách např. vůbec nesrovnávají libčické údaje s daty srovnatelných blízkých měst, ale srovnává je s celky o řád (ORP) nebo dva vyššími (kraj), nebo neporovnává s odpovídajícími daty vůbec. Zaslaný materiál stejně tak nenaznačuje, že zhotovitel dál samostatně pátrá a iniciativně vyhledává informace prací v terénu.

Proto se domnívám, že data shromážděná a takovým způsobem prezentovaná pouze nakypří objem a počet stran pro tisk, avšak vypovídací hodnotu nebudou mít pro návrh skutečné strategie rozvoje žádnou, protože se z nich relevantní závěr zatím vytvořit nedá.

Bez spolupráce s obyvateli města to nejde…

Zde se dotýkám prvního bodu programu zastupitelstva, v němž se bude o strategickém plánu hovořit. Navrhujeme vytvoření pracovní skupiny pro SP složené ze zástupců občanů, ale i veřejných a soukromých subjektů a institucí ve městě. Tato skupina by měla komunikovat s jeho zpracovatelem a současně by měla připomínkovat a doplňovat obsah dokumentu. Jejím úkolem má být aktivní diskuse se zpracovatelem nad obsahem vznikajícího dokumentu.

Druhým bodem, ve kterém bude SP zmíněn, je úprava rozpočtu č. 3/2015. V něm je mimo jiné uvedeno opatření č. 33/2015 navrhující snížení částky na tvorbu strategického plánu o 250 tis. Kč. Tato změna je navrhována v době, kdy jsme oficiálně nebyli seznámeni s žádnými průběžnými výstupy, k nimž bychom se mohli vyjádřit, a přitom máme být schopni posoudit, že je dokument dostatečně výstižný a kvalitní, že nebude potřebovat dopracovat žádné podpůrné studie a rozbory. Máme prostě konstatovat, že je zadáno zpracování SP za 40 tis. Kč + DPH, věřit, že lidově řečeno všechno klapne a že přebytečné prostředky mohou být v klidu přesunuty do jiné rozpočtové položky už nyní.

Takto bychom ale v žádném případě postupovat neměli. Jsem přesvědčena, že dokud nebudeme mít před sebou finální a zastupitelstvem odsouhlasenou podobu strategického plánu, nemůžeme v nastavené rozpočtové položce škrtat.

Závěrem mi ještě zbývá připomenout, že strategický plán sice nevznikne přes noc, vyžaduje od všech zúčastněných trpělivost a píli, avšak výsledek má mít ambici výrazně pozitivně ovlivnit koncepci přístupu k městským investicím, k rozvahám nad výhodností a potřebností záměrů pro město. Má mít ambici stát se strategickým dokumentem v pravém významu slova, nikoliv jen podle názvu. Stále ještě chci věřit, že šance vytvořit kvalitní strategický plán pro město žije a že přebytečné tisíce z rozpočtové položky lze přesouvat později, třeba až koncem roku.

 

 

Komentářů: 4

  1. Marek Coufal napsal:

    Ano, protože jsem koncept taky viděl, mohu potvrdit, že v aktuálním stavu je to dokument, který plní jedinou funkci: “aby ho město mělo a byl od toho pokoj”. V ničem nepomůže, nic neřeší, za to je tam spousta zbytečných obrázků a tabulek, které říkají “hele, já jsem tabulka”.
    Úplně rozumím tomu, že za takový dokument nikdo nechce dát moc peněz. Ale to není ten dokument, který by si město mělo pořídit. To jsou jen alibi, že “tak ho tedy máme.”

  2. To je nějaký pokus o vtip? Vždyť ten dokument vypadá jako seminární práce průměrného studenta střední školy, který se pod svoji práci raději ani nepodepsal! Podle tohohle chce někdo dělat strategická rozhodnutí v Libčicích? To asi těžko půjde. To by už bylo lepší těch 40.000 korun projíst a propít v rámci Posvícení.

    A podle čeho se dnes dělají strategická rozhodnutí v Libčicích? Podle ničeho, jen tak od oka. Třeba v případě kulturáku byla cena bez kvalitních podkladů o desetinné místo jinde. Zastupitel, který se rozhoduje bez kvalitních podkladů, je totéž, jako řemeslník, který postaví zeď jen tak od oka. Fušer.

    Je dobré se podívat na dotčený dokument (http://libcickekrizovatky.cz/content/uploads/2015/07/Strategicky-plan-2015-koncept-05-2015.pdf) a zjistit, že se jedná o verzi z února. Tj. od února se se strategickým plánem nic neděje, ale město vesele chce kupovat předražené ruiny a zbavovat se levně pozemků v centrální části města. Tj. “řízení” města je naprosto ad-hoc a nesystematické, vedení města ostentativně ukazuje, že strategický plán vůbec nechce, ale přitom za jeho potěmkinovskou verzi vyhodí 40 tisíc korun.

    Víte, proč Liběhrad (+ pobočky) nechce strategický plán pro rozvoj Libčic? Proč zadání strategického plánu z ledna zveřejil na webu až v březnu? A proč draft strategického plánu z února dal k dispozici až v červenci? Odpověď je nasnadě.

  3. Petr Nehasil napsal:

    Já myslím, že tohle mluví za vše..

    13.STRATEGICKÁ ČÁST
    13.1
    Strategická vize
    Město Libčice nad Vltavou bude v příštích deseti letech stabilizovat území, podrží si pevný urbanistický řád, kvalitníobčanskou vybavenost a bude příjemným místem pro život všech obyvatel.

    Kdo může říct slovo proti.. 🙂

  4. Lucie napsal:

    Přiznám se, že je to první strategický plán města, který čtu. Přesto mě zaráží, že o žádném plánování jsem tam nic zvláštního nenašla. Očekávala bych analýzu vývoje počtu obyvatelstva – kolik bude pravděpodobně za 20 let narozených a přestárlých a co pro ně potřebujeme, jak se vyvíjí spolkový život a co mu chybí, jaká se plánuje výstavba a s ní pravděpodobný přísun obyvatel…. atd. atd. Autorovi práce ale chybí především parkovací místa. Ach.

Odpovědět

Můžete použít tagy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>