
Také se rádi chlubíte Pražákům, zvlášť těm z okrajových sídlišť jako je Černý Most nebo Jižní Město, jak rychle se z “lůna přírody” dostanete hromadnou dopravou “do mámivé záře světel úplného centra velkoměsta?” Hmm…
Následující 2 roky to bude o něco komplikovanější – trať do Prahy nám zkrátí miliardová rekonstrukce takřka 170 let starého Negrelliho viaduktu a elefanti příměstské linky S4 se až na Masaryčku zkrátka nedostanou. Od července se na dlouhé 2 roky, až do září 2019, naše trať “zkrátí” a konečná se posune na zastávku Praha – Bubny (metro Vltavská).
Z uveřejněných informací se nám nepodařilo s jistotou zjistit, zda “Bubny” přibudou jako konečná po “Holešovice, zastávka”, nebo zda-li Bubny holešovickou zastávku nahradí. Druhá možnost je vzhledem k blízkosti obou zastávek zřejmě pravděpodobnější, a tak lze předpokládat, že své dopravní stereotypy budou muset upravit i ti, kteří vystupují v Holešovicích.
Proč to všechno?
Důvod je určitě zřejmý – stáří trasy a nutnost opravy. Zmiňuje se hlavně
- od povodní poničená část v havarijním stavu na Štvanici
- a potřeba úsek připravit pro “rychlodráhu” na Kladno a letiště. Což tedy mimo jiné znamená, že až bude hotovo, i z Libčic budeme jezdit po trati rychlodráhy, byť jen krátký závěrečný úsek. Tento fakt zmiňujeme hlavně kvůli vyváženosti – aby sdělení bylo taky trochu pozitivní a optimistické.
Plánujete-li tedy v nejbližších dnech cestu vlakem do centra Prahy, pořádně si ji užijte – poslechněte si lidové umělce brnkající na klavír, dejte si hotdog oblíbené příchutě a čerstvou šťávu nebo kafe do kelímku. A zamáčkněte slzu.
Více si přečtete
- na stránkách aktuálně.cz
- na stránkách blesk.cz
- na stránkách idnes.cz
- na stránkách Správy železniční dopravní cesty
- a ještě jednou na stránkách SŽDC
- wiki – Negrelliho viadukt
Rekonstrukce Negrelliho viaduktu dle SŽDC
Stavba se nachází v husté městské zástavbě na území hlavního města Prahy a prochází 4 městskými částmi. Je důležitou spojnicí na trasách příměstské dopravy. Stavba Negrelliho viadukt má charakter liniové železniční stavby, její začátek v km 410,467 785 a končí v km 411,791 888, celková upravované trasy včetně spojovacího viaduktu Hrabovka – Karlín činí 1,888.325 km.
Stavba přechází přes dvě Vltavská ramena a ostrov Štvanice. Celou stavbu tvoří celkem 105 mostních otvorů (z toho celkem 99 zděných oblouků), rekonstrukce zahrnuje rekonstrukci patnácti samostatných mostních objektů. Rekonstrukce Negrelliho viaduktu přispívá k řešení připravovaného napojení letiště Václava Havla na železniční uzel Praha.
Projekt komplexně řeší nevyhovující stav mostní konstrukce, železničního svršku, zabezpečovacího, sdělovacího a silnoproudého zařízení a trakčního vedení.
Stavba zahrnuje zejména odstranění vestaveb a přístaveb, kdy všechny zazděné otvory budou vybourány (kromě trafostanice u Křižíkovy ulice), dále umístění nových moderních výhybek v kolejišti, protihluková opatření aplikována na kolejnice a antivibrační rohože pod štěrkovým ložem. Proběhne rekonstrukce železničního spodku a bude položen nový železniční svršek.
Zastaralá mechanická zařízení nahradí moderní elektronická zabezpečovací a sdělovací zařízení, čímž se výrazně omezí vliv lidského činitele a dojde ke zvýšení bezpečnosti provozu. Negrelliho viadutk zůstane i po rekonstrukci dvoukolejný a viadukt se opět stane dominantou této oblasti.
(zdroj SŽDC)
Ono to bude asi trochu jinak, i když je to stále ve stádiu jednání. V Bubnech by měly stavět jen vlaky od Dejvic. Naše by měly jezdit přes Nádraží Holešovice, kde se buď ukončí (spěšný vlak z Loun), nebo pojedou na Masarykovo Nádraží oklikou přes Libeň (část Elefantů), nebo pojedou na hlavní nádraží (rychlíky od září), viz https://zeleznicar.cd.cz/zeleznicar/hlavni-zpravy/negrelliho-viadukt-rozeberou-stavbari/-14155/
No, každopádně bude veselo. Můžeme tipovat, o kolik se opravy zpozdí proti plánu, a kolik let to potom vydží do dalších 🙂
Díky za doplnění. Na tuhle informaci jsem nenarazil.
I tak to bude “zpestření”, pokud to bude jezdit přes Libeň. Tím se doba jízdy prodlouží o 10 minut – jen čistý čas bez čekání, takže v reálu to bude spíš víc. A z přepychové půlhodiny je najednou výlet…
Nejvyšší čas vytáhnout bicykl, promazat řetěz a dofouknout kola. Na kole to je do centra hodinka příjemné jízdy podle vody. Žádné kopce, málo aut a cestou z práce se můžete odměnit u jedné z mnoha občerstvovaček – https://mapy.cz/s/1EMy4
Tak nakonec se bude jezdit i nadále až na Masaryčku. Bude to přes Praha-Holešovice (místo Holešovice, zastávka). Vtipné je plánované zpoždění 5-10 minut (5 rychlíky, 10 minut osobní vlaky) v porovnání s posunem odjezdů: osobáky budou na odjezdu z Masaryčky posunuty o 12 minut dřív… Takže podle ČD budete doma vlastně o 2 minuty dřív. 🙂