Z jakých učebnic se učí na naší libčické škole?

ZŠ: 1996

Zajímá vás, z jakých učebnic se učí děti v 5. třídách na naší libčické škole? Odpověď zní: “ze starých”. To, že se Vám některé rozpadnou na několik částí, jen co je vezmete do rukou, není zrovna hezké uvítání do pátého ročníku. Co je však mnohem více zarážející, je obsah jejich textů v některých předmětech.

Libčická škola se dlouhodobě potýká s odlivem žáků II. stupně. Ač jde zčásti o přirozený proces (přestup nadaných žáků na specializované školy a víceletá gymnázia), někdy za to naopak může „špatná pověst naší školy“ – ne vždy zcela oprávněná, jindy naopak stojící na faktech.

Společným cílem školy, jejího zřizovatele (města) a rodičovské veřejnosti by mělo být zajištění takových podmínek vzdělání, které by atraktivnost libčické školy mohly zlepšit. Pokud existují nějaké rezervy, je třeba se jimi společnými silami zabývat, raději než před nimi zavírat oči.

Školská rada otevřela během svého zářijového jednání téma obnovy starých a nevyhovujících učebnic. Zástupci rodičů ve ŠR tlumočili znepokojení rodičů dětí 5. ročníků nad neaktuálními učebnicemi, zejména českého jazyka, přírodovědy a vlastivědy. Zástupci školy potvrdili potřebu obnovy učebnic i v jiných ročnících a předmětech. Dále pak informovali o stávajícím systému výměny učebnic, kde přidělený každoroční objem financí na nezbytnou obnovu nestačí. Školská rada požádala školu o vyhotovení „ideálního“ soupisu požadavků na obnovu učebnic dle ročníků včetně předpokládaných nákladů. Na jeho podkladě by pak ŠR chtěla požádat město o finanční příspěvek, nebo dokonce vyzvat k dobrovolným finančním příspěvkům na konkrétní sady učebnic i občany.

Doufáme, že zájem o „dobrou pověst školy“ jde napříč obcí a politickými subjekty, a že pokud se vyvine aktivita, problém se objasní, nebude ve vedení obce nikdo, kdo by proti pomoci s obnovou učebnicového fondu mohl mít námitky. Ač je to možná nestandardní řešení, doufáme, že i následná výzva k sponzorským darům najde u libčických podnikatelů a jiných soukromých dárců odezvu.

Pro ilustraci uvádíme příklady z učebnic, které mají děti v páté třídě.

Vlastivěda – dějepisná část

Vlastivěda: 5. třída

  • učebnice z roku 1996
  • zastaralé zdlouhavé texty
  • informace neodpovídající  současnosti
  • prezident Václav Havel je zde uveden zároveň jako poslední a současný prezident!
  • není např. zmiňovaná současná ekonomika ČR, naše účast v EU a NATO apod.

Vlastivěda – zeměpisná část

  • opět zastaralá učebnice vzhledem k datu vydání
  • mapa Evropy obsahuje již zaniklou Jugoslávii

Někdo by možná mohl namítnout, že stačí, když učitel děti na zastaralé informace v učebnici upozorní a uvede je na pravou míru. Nebo se správné údaje dozví doma, v televizi, na internetu…. Jenže co když ne? Ostatně, kdo z vás umí s přehledem říci, kdy a na které státy se rozdělila Jugoslávie?

Přírodověda

  • také učebnice z roku 1997.
  • zastaralé informace nacházíme například v kapitole o vesmíru

V doložce této učebnice je dokonce uvedeno, že má platnost 6 let od svého vydání, tedy do roku 2002. Naše děti tedy čerpají vědomosti z učebnice, jejíž platnost vypršela před třinácti lety!

Věřím, že škola má jistě vypracovaný pořadník a dle dostupných financí potřebné učebnice nakupuje. V tomto případě však hodně zaspala. Zatímco pro první stupeň byly žákům nakoupeny veškeré pracovní sešity, na starší děti bohužel “nezbylo”. Domnívám se, že by bylo spravedlivější investovat do nových učebnic a nákup pracovních sešitů nechat na rodičích, tak, jak se to běžně dělá na jiných školách.

zástupkyně rodičů ve školské radě Petra Grybauskas a Lenka Coufalová

Komentářů: 41

  1. Petr Musil napsal:

    Děkuji za pěkný článek. Situaci v ZŠ v Libčicích bychom měli věnovat více prostoru na LK i jinde. Píšete, že “Libčická škola se dlouhodobě potýká s odlivem žáků II. stupně. ” to opravdu lze logicky vysvětlit a není to nic divného. ALE, odliv žáků nastává již na rozhraní MŠ/ZŠ a i v průběhu 1. stupně ZŠ. A příciny jsou často o mnoho závažnější než zastaralé učebnice.

  2. Jana Vojtková napsal:

    S učebnicemi to není žádná sláva ani v první třídě. Děti se učí angličtinu podle učebnice, která poprvé vyšla před 15 lety. Spíš než učebnici pro malé děti připomíná příručku pro rodiče či začínající učitele. V současné době je na našem trhu opravdu lepší výběr. Na výuku angličtiny je obecně kladen velký důraz a je škoda, že se naše děti učí podle zastaralého (ne zcela zábavného) materiálu. Mluvila jsem o tom s paní učitelkou a ostatními rodiči na třídní schůzce. Pokud se zatlačí na vedení školy a učitelku v paralelní třídě, tak by škola snad mohla pořídit příští rok modernější knihy. Prosím zástupkyně školské rady, aby upřely zrak i na nižší ročníky. Děkuji!

    • Marek Coufal napsal:

      Co já vím, tak zrak upřený je. Ale druhá strana se jaksi snaží dívat stranou a pohled neopětovat…

  3. Zástupce vedení města problematika kvality vzdělávání zjevně příliš nezajímá. Problémy na ZŠ se opakují (http://libcickaskola.blogspot.cz) a nevšiml jsem si, že by jim byla ze strany vedení města věnována cílená a fundovaná pozornost. Zjevně si (na rozdíl od rodičů) neuvědomují, jaký má vzdělání vliv na životní úspěšnost dětí. 13 milionů korun na zcela zbytečný kulturák město má, ale pár tisíc na lepší učebnice pro děti najít neumí? To vás, milí radni inženýři, příště pošlou rodiče k šípku či dále.

    Místo toho se na webu města objevila akorát reklama na prodejní automat na jídlo ve škole (http://www.libcice.cz/aktualita/469-skola-ma-zdravomat.html), kde si děti mohou koupit i “vodu z ledovce”. Doufám, že alespoň učitelé budou mít rozum a vysvětlí dětem, jaký je to věcný a ekologický nesmysl.

    Milé děti, výuka podle 20 let staré a zastaralé učebnice vás nebaví? Nebojte, vzdělávání nahradí náš nový automat na jídlo! Svačiny od rodičů odevzdejte do odpadkového koše. Děkuji, konec hlášení školního rozhlasu.

  4. Lucie napsal:

    Možná by bylo dobré se ptát školy, zda o finanční podporu na pořízení nových učebnic požádala. Město má vytvořen speciální fond “školského rozvoje”, z něhož by jistě bylo možné takovou věc hradit. S penězi na altánek nebyl problém, tohle je možná i důležitější?

  5. Martin Sekera napsal:

    Na facebookovém (možná se hodí spíše počeštěně fejsbukovém) profilu města vzplála živá konverzace o učebnicích jako ohlas tohoto křižovatského článku. Věcný význam nemá, brzy uhasne, ale má podstatný význam signalizační. Víc než roztomilé naparování jednoho mnohomluvného vševěda je z ní zřejmé, že téma školy ve veřejném mínění zabere v okamžiku, kdy se její pozitivní publicita tvořená nekonfliktními sděleními na jejím webu a v Libčických novinách naruší poukázáním ke konkrétnímu problému, byť není fatální. V tom okamžiku má silný a schopný ředitel zareagovat a něco rodičům nebo lidem říct: řeším to, neřeším to, budu řešit, oslovil jsem, spočítal jsem, naplánoval jsem. Nebo ho k tomu má postrčit radní, který má školu na starosti. Školská rada podle jediného zápisu (kde jsou ty předchozí a z minulých let?), který na webu školy visí, o tom skutečně jednala, zřizovatel je informovaný. Paní ředitelka jistě o věci přemýšlí. Petr Musil v komentáři výše ale nenápadně zmínil něco, co by mělo trojúhelník: šk. rada – ředitelka – radní okamžitě zaujmout. Stačí pozorně číst a zajímat se.

  6. Josef Rous napsal:

    Dobrý večer ,souhlasím s mnohomluvným vševědem na fb , že jenom na učebnicích nezáleží , hlavně záleží na učiteli, ale proč píšu , proč tady Vy pisálkové napadáte paní ředitelku a koneckonců i město. I kdyby se ředitelka zde ve škole stavěla na hlavu , stejně bude vše špatně . Pokud si dobře pamatuju p. Sekera byl od roku 2006 radním pro školství a paní Lucie také v zastupitelstvu . Proč jste tedy ty učebnice dávno nevyměnili , v tu dobu už byly 10 let staré , měli jste na to 4 roky . Nic proti Vám , ale nejdříve by si měl každý zamést před svým prahem .

    • Marek Coufal napsal:

      Pane Rousi,
      nabízím k zamyšlení (nevnucuji, nekřičím, nemyslím si o nikom nic špatného, mám vás v úctě a cítím k vám respekt, stejně jako k ostatním aktérům – pasivním i vyjadřujícím se)

      A není to náhodou tak, že tenhle článek má škole pomoci? Proč se automaticky předpokládá, že ten, kdo poukáže na problém, chce škodit? Kdo jiný by měl nejlíp vědět, že používá staré učebnice než sama škola?

      Takže jsou jen 2 možnosti:
      1. buď tomu ve škole nedávají patřičnou váhu. Pak článek říká, že se v tom možná úplně neshodnou s rodiči, a že by stálo za to zvýšit prioritu (pokud se někde zvedla nějaká souhlasná vlna, tím spíš). Proč by škola neměla naslouchat, co si myslí rodiče? Jsou to přeci rodiče, kdo rozhodují, jestli ve škole děti budou, nebo jestli budou v nějaké jiné. A škola (z podstaty své funkce) i rodiče (protože tak je to pro jejich děti nejlepší a rodiče chtějí pro své děti to nejlepší) primárně chtějí, aby se děti učily tady, v Libčicích. Ale nechejte tu potomka, když mu všichni vrstevníci utečou jinam. Škola a autoři tohoto článku mají stejný zájem. A tady se jen nahlas říká „my si myslíme, že tohle je jeden z důvodů, proč se rodiče na zdejší školu mohou dívat negativně, proč z ní mizí víc dětí, než by muselo”. A velmi mírně se dodává „je tu prostor tuhle díru ucpat”.

      2. nebo ve škole nemají sílu s tím něco udělat, protože je nikdo neposlouchá / nebere vážně. Pak dostala škola argumenty, aby mohla jít v prvním kroku za městem a říct, pomozte, už si o tom cvrlikají ptáci na střeše. Protože i město má zájem, aby rodiče byli se školou spokojeni (to asi nemusím rozepisovat proč). Všechny organizace (nebo skoro všechny) v Libčicích si s nataženou rukou chodí pro peníze. A někdy mi to připadá, že hlavním důvodem je „proč bych si neřekl, když dávají”. Já souhlasím s tím, že nahradit 20 let staré učebnice je bohulibá věc, se kterou by se škole pomoci mělo, když to nezvládá sama. A proč se tak dosud nestalo? Nevím. Ale pokud se nikdo nebude ptát, tak se to nikdo nikdy nedoví. No a pokud město shledá, že má nějaký pádný důvod peníze nedat… …rád se připojím k veřejné sbírce. Na škole mi záleží.

      Primární článek je napsán střízlivě, dokládá čistě problém: „škola nestíhá obnovovat učebnice, jak by bylo třeba”. Nepersonalizuje problém. Všimněte si, že první zmínka o osobě je až v diskusi pod článkem. A mimochodem tu personalizaci jste dotáhl do finále (ač v dobrém úmyslu) vy, pane Rousi. Já osobně bych vám za takovou obranu nepoděkoval, myslím, že se tomu říká medvědí služba. V článku jde o učebnice, nikoliv o osobu. A Martin S. se (aspoň podle mého názoru) snažil vypustit do světa jen svůj dojem, že není vhodné k věci mlčet, svůj návod, jak může škola elegantně celou diskusi utnout (tím, že sepíše: „jasně, pracujeme na tom” / nebo z mého pohledu méně šťastně: „ale klid, takto ten problém nestojí”).

      Pokud se „pisálci” vztahovali k Facebooku, nemůžu se k tomu vyjádřit, tím médiem opovrhuji a nepoužívám ho (byť používám jiné sociální sítě – tam se aspoň snažím jim přikládat jenom takovou váhu, jakou si zaslouží).

      PS: naše dcera do místní školy chodí 3. rokem. Má báječnou, vnímavou, dokonalou třídní paní učitelku. Už druhou, tedy to není výjimka.
      PPS: kdyby se tu chtělo škodit, věřte, že je k dispozici lepší střelivo. Rád se s vámi o informace podělím jinou cestou.
      PPPS: a pokud byste chtěl namítnout, že se s podobným napřed mělo jít do školy, tak… …tak pokud je mi známo, tato výtka by byla lichá.

  7. Lucie napsal:

    Nikdo tu přece netvdí, že učebnice jsou nejdůležitější věc ve škole. Autorky se pokusily popsat dílčí problém a navrhnout řešení. Taky si nemyslím, že úkolem zastupitele je “měnit učebnice”. To by přece měla udělat sama škola, nebo město požádat o prostředky. Martin Sekera naopak stál u zrodu zmíněného fondu školského rozvoje, který by v tomto případě mohl pomoci.
    A k poznámce o věčné kritice můžu říct jen tolik, že moje děti v libčické škole odchodily zatím celkem 11,5 roku bez nějakých zásadních problémů (takže pochvala).

  8. Petra Grybauskas napsal:

    V prvé řadě děkuji za všechny Vaše názory. Jsem ráda, že to vůbec někoho zajímá. Za sebe jako za člena školské rady bych ráda uvedla ještě pár faktu. O seznam učebnic, které by bylo potřeba vyměnit co nejdříve jsem žádala v polovině června 2015 s návrhem, že následně podáme žádost o příspěvek na učebnice na město. Dle školy seznam existuje, ale dodán nám nebyl. Následně se tato otázka otevřela znova na schůzi školské rady 30.9. (zápis je na webu školy) a zde nám byl seznam přislíben, bohužel do dnešního dne nebyl dodán. Za naší 5-tou třídu jsme se s paní učitelkou dohodly a učebnice vlastivědy koupily za vlastní peníze. Nicméně toto není řešení celého problému. Pro někoho nejsou učebnice důležité, ale všechny děti nejsou stejné a zápisy v sešitech pro všechny dostačující.

  9. Novák J. napsal:

    Paní Petra Grybauskas uvádí, že byla otázka učebnic /jí/ otevřena na schůzy školské rady a že byl seznam přislíben.Nepíše ale, kým. Pravděpodobně někým, kdo na schůzi seděl a byl kompetentní k tomu seznam dodat. Proto by jako členka školské rady měla nejdříve jednat v rámci svých kompetencí. Jinak z v lastní praxe vím, jak u nás funguje státní správa. Peníze na investice jsou na jednom fondu, peníze na učebnice na jiném a pokud by ředitel použil peníze nesprávně, mohl by být postihován.O přitroublém názoru, že škola používá peníze na automaty, není třeba diskutovat.Každý normální člověk ví, že automaty si kupují firmy, které je provozují.Ve školství chybějí peníze na všechno, na platy, pomůcky atd. Pryč je doba, kdy stát platil od pomůcek přes obědy, měly ve škole i ordinace dětského lékaře, každé dítě se dostala dvakrát na lyžařský zájezd a podobně. Obdivuji učitele a hlavně ředitele škol, že v podmínkách, jaké dnes pro svou práci mají, ji ještě dělají. I přes zřejmý nevděk mnoha rodičů, kteří neznají ani základní věci z oboru.

  10. Ludmila B. napsal:

    Také si myslím, že paní Petra měla nejdříve jednat v rámci školské rady, a pak se teprve obracet na veřejnost. Snad není takový problém z někoho dostat papír se seznamem učebnic. Ukazuje tím spíše na svou vlastní neschopnost, než někoho jiného. Pan Marek Coufal píše, že druhá strana nespolupracuje. Pokud je mi známo, ve školské radě sedí zástupci školy, pak zřizovatele, a pak rodičů, čili strany tři. Pro některé lidi ale je svět stále jednoduchý.”My”, ti vševědoucí a dobří, “oni”, ti špatní. Celé mi to zavání spíše politikařením, snahou rozdmýchávat nějaké aféry, hraním si na konstuktivní opozici, což mi v případě školy dost vadí. Té by se měla jakákoliv politika vyhnout obloukem. Chcete pro děti lepší učebnice, tak se domluvte s učitelem, ředitelem, jestli stát nebo obec nemají prachy, tak jim za dvě stovky tu vlastivědu kupte sami. Uvidíte, že se těžko domluvíte na stejné učebnici v rámci jedné třídy, natož školy.Někdo bude chtít něco alternativního, jiný klasiku, další tu nejlevnější. Hezkou zábavu.

  11. jaromír.D napsal:

    Do roku 1989 měly všechny školy stejné učebnice. Na Slovensku tomu je tak stále. Bylo to levnější a jednodušší pro stát.Tzv. státní učebnice působí slovenským pedagogům obrovské problémy, když chtějí mít vlastní přístup k výuce.My v ČR máme obrovské množství drahých učebnic, na které nemáme peníze, Ale díky možnosti volby máme rozmanitou nabídku vzdělávacích programů, které by jinak byly k ničemu-Ministerstvo zajišťuje přes komise odborníků jakési povolenky učebnic.. Když se jednalo třeba o občanské nauce pro 8. třídy, tak z ní musel autor některé pasáže vyndat – například obrázkový návod, jak se navléká kondom. Vynutili si to konzervativní rodiče. Chemie stará 14 let Učebnice také stárnou a řada dětí se musí vzdělávat ze “salátů” starých i čtrnáct let. Školy totiž na nové knihy nemají. V posledních letech výrazně klesají dotace. Za poslední čtyři roky se zmenšily na méně než polovinu a lepší to nebude . Učebnice také zdražilo za vlády Nečase zvýšení DPH. Místo, aby ministerstvo zkusilo ne neutěšený stav reagovat vypsáním operačního programu s podporou peněz z EU, zkoušela vytvořit za ministra Dobeše například absurdní program na podporu sportu, který EU smetla ze stolu /za 2 miliardy/ a ve finále se 5 miliard nevyčerpaných dotací vrátilo do Bruselu.

  12. Děkuji za tři příspěvky na asi zajímavá, leč zcela nesouvisející témata. Diskuze je, doufám, stále založena na principu, že diskutující reaguji na slova předřečníka. Dodržujme to, prosím.

  13. PeS napsal:

    Hlavně nic neřešit veřejně. Věc je treba predjednat v orgánu……

  14. jaromír.D napsal:

    Moje dítě chodí do sportovní třídy na státní škole v Praze 6. Na učebnice automaticky přispívají rodiče. Zájezd do Anglie nás stál 12 tisíc s tím, že městská část zpětně uhradí polovinu. Nakonec nedala nic .V Libčicích jely děti zadarmo. Pokud bych měl tedy přímo reagovat na slova předřečníka, dramaticky je popsán problém starých učebnic ve škole v Libčicích /stejný problém je všude v ČR/, jako by se jednalo o problém jen této jediné školy /a hned se hledá viník/.Paní, co ten článek sepsala, už sedm měsíců jako členka školní rady čeká na jakýsi papír od kolegy.V diskuzi se dovídáme, že špatná je například učebnice na angličtinu. Mám radu, zkuste přejít do Sedlece na Riverside school, je to jen kousek vlakem, učí tam anglicky výborně, za pouhých 250000 za rok. Sebestřednost, omezenost, hledání vyníků, proste Kocourkov nad Vltavou. Zbývá už jen vynášení tmy v pytlích.

  15. Michal Nehasil napsal:

    V článku nic o hledání viníků není. Spíš mi připadá, že autorky mají jako členky školské rady dojem, že komunikace rady se školou drhne (nedodaný seznam) a zveřejněním hledají oporu mezi rodiči. To mi u zástupkyň rodičů přijde jako správné a přirozené.
    Já jako rodič navíc můžu z informací pouze těžit. Ututlávním a zakrýváním problémů nikdo nikdy nic nezíská…

  16. jaromír.D napsal:

    Pane Nehasile, o tom obviňování si můžete udělat obrázek z textů zde zveřejněných:
    Petra Grybauskas:
    Věřím, že škola má jistě vypracovaný pořadník a dle dostupných financí potřebné učebnice nakupuje. V tomto případě však hodně zaspala.
    Marek Coufal:
    Co já vím, tak zrak upřený je. Ale druhá strana se jaksi snaží dívat stranou a pohled neopětovat…
    Martin aus Bartošov:
    Zástupce vedení města problematika kvality vzdělávání zjevně příliš nezajímá.
    Lucie:
    S penězi na altánek nebyl problém, tohle je možná i důležitější?
    Martin Sekera:
    V tom okamžiku má silný a schopný ředitel zareagovat a něco rodičům nebo lidem říct: řeším to, neřeším to, budu řešit, oslovil jsem, spočítal jsem, naplánoval jsem.
    Tolik k tomu obviňování, tak typickému na českém maloměstě. Dále jste asi pane Nekvasile nepochopil, že školská rada je nezávislý orgán, který má jednat samostatně.Paní Petra čeká na seznam sedm měsíců, seznam ji má poskytnout jiný člen školské rady, nedodal ho /patrně/ a tak vážená a úctyhodná komise společně s paní Petrou nedělá vůbec nic. Podle ovoce poznáte je, jak říká stará pravda. Dětem, zvláště těm z chudších rodin, by pomohlo, kdyby školská rada sehnala finance například od sponzorů, je to tak běžně v Evropě, kde lidé jenom nesedí a neobviňují z neschopnosti druhé, aniž by cokoliv pozitivního chtěli a byli schopni vůbec udělat.

  17. Michal Nehasil napsal:

    Nevím jestli z textu vyplývá, že paní Petra čeká na papír od kolegy. Já to čtu tak, že vedení školy s radou málo spolupracuje (neposlalo seznam ani po dvou žádostech) a tak se Petra obrací na veřejnost, již zastupuje. Může to být ale pouze má interpretace, nikdy jsem s ní o tom nemluvil.
    Také to, že autorky sepsaly článek, zdokumentovaly stav a upozornily na něco mi nepřijde jako znak nicnedělání.
    Případné obviňování v komentářích jím težko můžeme připisovat. Komentáře jsou otevřené a každý si do nich může psát co chce…
    Jinak s Vámi souhlasím, že silnější, akčnější a sebevědomější školská rada by byla báječná věc. Tento článek by mohl být první krok.

  18. jaromír.D napsal:

    Vážený pane Nekvasile, již v článku je obviňující věta paní Petry, já ji pro jistotu zopakuji:
    Petra Grybauskas:
    “Věřím, že škola má jistě vypracovaný pořadník a dle dostupných financí potřebné učebnice nakupuje. V tomto případě však hodně zaspala. ”
    Jinak, školská rada je veřejným orgánem, výstup z jednání si můžete najít na internetu.Zde:http://skola.libcice.cz/skolska-rada/. Tam poznáte, kdo měl splnit “Úkol č. 2015/09/30-1:”.
    V žádném případě to nebylo vedení školy, ale člen rady.
    Takže , v nejlepším případě, má rada problém komunikovat sama se sebou. A paní Petra by měla pravdivěji komunikovat s rodiči, za něž byla do rady zvolena, aby zbytečně nemátla a neškodila.V tomto případě, jak jistě uznáte, zmátla i vás.

  19. Tereza napsal:

    Pane Jaromíre, zkuste si ještě jednou přečíst článek a diskuzi pod ním. Zjistil byste, že třída, ve které děti paní Petry jsou, už nové učebnice má. Rodiče je po domluvě s paní učitelkou koupily přímo. Zjistil byste, že Petra se snaží (i za ostatní rodiče, které zastupuje) zjistit, jaké učebnice děti (škola) potřebuje. Z čeho se děti budou učit, tedy podle jakého titulu, je snad hlavně na škole? A nabízí pomoc při jejich obnově. Výtka o nicnedělání opravdu není na místě. Osobně jsem moc ráda, že tu je někdo, kdo se i za ostatní rodiče, a hlavně děti, snaží školu posouvat dál.

  20. Tereza napsal:

    Jen doplním – ještě jednou si přečíst zápis z jednání školské rady. Rada, a to už tady určitě bylo napsáno, zastupuje rodiče, zřizovatele a školu. Jednoduchá linka: rodič zjistí, že děti mají staré učebnice – obrátí se na svého zástupce ve školské radě – ten toto přetlumočí ostatním členům rady a zjistí, co je možné pro obměnu udělat – zástupce zřizovatele nabídne pomoc s předáním žádosti městu a na zástupci školy, je dát dohromady seznam učebnic. Jenže v tomto místě se to zadrhlo. Zástupce školy, tedy škola nic nedodala. Co dál? Obrátím se tedy zpět na rodiče s prosbou o podporu. V tom nevidím nic špatného.
    A mimochodem zmiňujete, že školská rada je veřejný orgán a výstup z jednání si můzete přečíst na webu školy. Dodám jen, že i toto je jen na podnět zástupkyň rodičů.

  21. Milý Jaromíre D.,
    vítejte v Bartošově! Ideální platformu pro konstruktivní komentáře Vašeho kalibru naleznete na http://forumlibcice.cz/vase-reakce/ Tam troly nejen krmí, ale i opěvují.
    Mějte pěkný den,
    Martin aus Bartošov,
    člen Liběhradského klubu

  22. jaromír.D napsal:

    Tak si to shrňme:
    1/ školská rada zasedla ve školním roce jen jednou, loni v září.
    2/od té doby její členové spolu zřejmě nekomunikují.
    3/Předseda rady je v klidu, nic neurguje, nesvolává.
    4/Po čtyřech měsících obviní dvě členky rady z nečinnosti veřejně…pozor, teď přijde pointa…školu!
    Jejich věrní na těchto stránkách by nejraději dali svým zástupkyním medaili za statečnost, inu, tak asi nějak to v Kocourkově chodí. Jestli za konání zástupce školy mohou kantoři /protože ho zvolili/, pak podle stejné logiky by za konání zástupců rodičů mohli rodiče a tak může hledání viníků pokračovat hezky dál. V rámci státu by za jednání poslance odpovídal zaměstnavatel, za jednání jakékoliv nezávislé komise ten, koho má kontrolovat.Jediní, kdo za nic nemůže, jsou ti, kteří byli zvoleni proto, aby spolu něco vyřešili. Tohle možná vstoupí do dějin jako libčický demokratický princip .
    “Zástupce školy, tedy škola nic nedodala”.Jak jednoduché. Doufejme jen , že se to netýká i školníka a kuchařek.

    • Marek Coufal napsal:

      Pane Jaromíre,
      velmi rád bych vám napsal na email, který jste uvedl. Ale je smyšlený a neexistuje.

      Takže se vyjádřím tady: já vás obdivuji. Co všechno už jste stihnul.
      1. napřed jste nesmyslnými obecnými odkazy zrelativizoval slovní spojení “stará učebnice”. Výlet na Slovensko, pak trošku okořenit zmínkou o tom, že existují i školy, kde se platí školné. Teď se všichni začali bát, 250 000 to je pálka, to se ti ničemní autoři opravdu zbláznili. Ani jedno s článkem nesouvisí, ale čím víc toho namelete, tím víc rozmělníte základní jednoduché sdělení.
      2. pak jste nejdřív napadl část diskutujících, že to přeci oni vše měli řešit už dávno
      3. pak jste podobně napadl aktuální členy Školské rady
      4. mezitím průběžně obviňujete ostatní z metod, které tu používáte sám (z osočávání konkrétních lidí, z špatného pochopení problému)
      5. jenom zástupci školy, kteří s těmi učebnicemi pracují denně, kteří o nich přímo rozhodují a každý rok je vybírají a znovu rozdávají novým žákům, tak to jsou pro vás čisté oběti.

      Gratuluji, to je demagogie jako vyšitá. Vás je pro Libčice (jestli tedy) škoda, vy byste měl dělat třeba mluvčího na Hradě.

      A prosím nepřestávejte, napište zase něco moudrého. Ubdivuji vás a ohromně mě bavíte.

      Jen prosím buďte aspoň trochu statečný – přiznejte se ke své pravé identitě.

      PS: ano, snížil jsem se na vaši úroveň a ostatní mě za to nebudou mít rádi.

  23. PeS napsal:

    Rad bych připomněl, ze nejde o to kdo za co může, ale o to z čeho a jak se deti učí….Jinak bych rad odcitoval klasika: Zabili jste mi strejčka, tumáte přes držku…..

  24. jaromír.D napsal:

    Pane Coufale,
    na můj mail mi klidně můžete napsat, existuje.
    Že jsem připomněl to, co autorky článku z neznámého důvodu vůbec neuvedly, totiž že problém s učebnicemi mají v podstatě všechny školy v ČR a snažil se objasnit proč, za to se vůbec nestydím. Nemám totiž rád ty, kteří si nevidí na špičku nosu a haní práci jiných.
    To, že na spoustě veřejných škol u nás si prostě rodiče učebnice platí, je pravda, stačí se jen zeptat, pokud to nevíte, někoho ve svém okolí.
    Že jsem poukázal na to, že členové školní rady, kteří stihli od začátku školního roku se sejít jen jednou, ale veřejně kritizují práci jiných, považuji za svou občanskou povinnost.
    Zástupce školy, který se vykašlal na svůj úkol, nijak nehájím. Jen jsem upozornil, že není možné za to obviňovat školu jako takovou, celý učitelský sbor, od učitelek v první třídě až po tělocvikáře. Mají totiž také svoji práci a úkoly, stejně jako členové školské rady. V prvé řadě měl zjednat nápravu předseda školní rady a rada samotná, je to nezávislý, demokraticky zvolený orgán, který může úkolovat, kontrolovat a proto musí umět nést i zodpovědnost JAKO CELEK, stejně jako v demokracii fungují koaliční vlády, komise, instituce , ve kterých se sejdou různí lidé s různých politických stran, s různými názory a s různým přístupem v práci.
    Píšete, že jste se snížil na mou úroveň, upřímně mne to pobavilo. Neurážím se ale, naopak pevně věřím, že někdy v budoucnu dokážete oddělit od sebe osobní sympatie a objektivní pohled na věc, podpořenými věcnými, ověřitelnými argumenty.

    • Marek Coufal napsal:

      1. deklaroval jsem tu v diskusi, že pokud se nenajde jiné řešení, že rád přispěju do sbírky. Tzn. nejen pro své dítě. Situaci nezachráním, ale rád přispěju. Zase jen odvádíte pozornost.
      2. Vy neznáte historii fungování Školské rady v libčické ZŠ a vůbec princip, jak se k ní škola dlouhodobě staví? Tak tu o tom neplácejte. Prosím, doplňte si kontext, který je v Libčicích obecně znám, pokud se zajímáte. Nebo mi splňte mé předchozí přání a přiznejte se, kdo jste. Zajdem na pivo a pokecáme. Všechno bude jednodušší.
      Zbytek textu? Slohové civčení, prázdná sláma. Tak, co? Stále plno v kalhotech, nebo se sejdem a probereme to naživo? To byste se ale musel prozradit, že? Vy jste jak Malström, takhle hluboko jsem ještě nikdy neklesl. Začínám se stydět, ale už se vám možná skoro dívám do očí bez předklonu 🙂 Vidíte, jak mi to jde?

  25. Pavel Štros napsal:

    Ano, předseda Školské rady je v klidu.
    Kolegyně veřejně zformulovaly nekonfliktní popis aktuálního stavu, který však opět vyvolal emoce a negativní publicitu školy. Preferoval bych jiné řešení, chápu však jejich potřebu s věcí nějak pohnout, protože do plánovaného listopadového jednání nám vstoupil vzdělávací zájezd do Anglie a hektický předvánoční čas.
    Zájemci o jednání ŠR se ho mohou ve čtvrtek od 19 hodin zúčastnit. Nečekejte žádnou senzaci. Viz program jednání, který je uveřejněn na webu školy. Na zlepšení stavu vybavenosti školy učebnicemi je nyní čas minimálně do června.
    Tolik můj první a zároveň poslední příspěvek v této diskuzi.

    Pavel Štros, momentálně předseda ŠR

    • Petr Nehasil napsal:

      Přijde mi, že škola nemá dobrou reputaci a pokud ji nemá právem, tak je veřejná debata neúčinější nástroj, jak reputaci vylepšit. Dokud si rodiče mezi sebou nezačnou říkat, že je škola dobrá, tak se špatné reputace nezbaví. Ale ani o reputaci článek nebyl. Nebyl ani o tom, proč je stav učebnic jaký je. Nebyl ani o hledání toho, kdo za to může. Ani o důležitosti aktuálnosti učebnic. Článek je jen o tom jaké jsou v současné době učebnice na libčické ZŠ a jaké by se dalo hledat řešení. Netřeba v tom hledat víc..

  26. PeS napsal:

    Představa, že se škole víc pomůže když debata o ní nebude tak veřejná je zcela mylná. Je tomu přesně naopak. Zejmena reputaci veřejného zařízení, kterym škola bezesporu je, může veřejná debata jen pomoci….

  27. Pavel Štros napsal:

    Přidávám svůj druhý poslední 😉 příspěvek k této diskuzi.
    Jedná se o společné, jen napolo formální “mediální vyjádření” členů Školské rady.

    ———————————————————
    Na čtvrtečním zasedání byl Školské radě předložen plán obnovy učebnic pro rok 2016, který zohledňuje hlavní potřeby podpory vzdělávání dětí. Obnova učebnic je prováděna každoročně. S vedením školy jsme se dohodli na dalším pokračování rozvah na toto téma, aby bylo pokud možno již letos dosaženo ještě lepšího, (téměř) ideálního stavu. Trvalou podporu smysluplných investic do školství vyjádřil i na jednání přítomný pan
    starosta. Dále jsme dohodli několik procesních věcí, které povedou ke zlepšení práce ŠR. Viz zápis z jednání, který bude brzy uveřejněn na
    webu školy.

    Škola ve spolupráci se Školskou radou také v dubnu chystá zorganizovat informační besedu s rodiči zaměřenou na Školní vzdělávací program,
    metody výuky a používání technických pomůcek v naší škole.
    ———————————————————

    Příští jednání ŠR je plánováno na polovinu března. Konkrétní termín bude opět uveřejněn na webu školy.

  28. Tak se rada města pohnula, jako když štouchnete do kamene! A hle, najednou peníze jsou! A hle, najednou ředitelka umí požádat o učebnice. A hle, najednou jsou peníze přiklepnuty. Nešlo by to přístě, milé dámy a pánové, bez toho šťouchnutí? “Problém” za na chvíli vyžehlil, ale nastavila se k tomu taková pravidla, aby k tomu příště nedocházelo? V zápise z Rady města se o ničem takovém nehovoří.

    5/2) Žádost ZŠ o příspěvek na nákup učebnic

    Ředitelka ZŠ žádá o finanční dotaci na nákup učebnic v hodnotě 40.000,– Kč.

    Usnesení: Rada města souhlasí s příspěvkem z fondu školského rozvoje ZŠ Libčice nad Vltavou na nákup učebnic v hodnotě 40.000,– Kč. Částka bude čerpána po případném vyčerpání příslušné kapitoly státního příspěvku.

    zdroj: http://www.libcice.cz/dokumenty/799-rm-c-2-2016.%202-2016.pdf

    __________________________________________________________________________
    __________________________________________________________________________

    7/2) Doplnění školské rady

    Ke dni 31. 1. 2016 končí členství ve školské radě Mgr. Pavlu Štrosovi, PhD.

    Usnesení: Rada města jmenuje členem školské rady jako zástupce města Ing. Víta Penížka, Ph.D. s účinností od 1. 2. 2016.

    Jo aha, školská rada něco napsala veřejně, takže si tam pro jistotu strčíme svého člověka, aby ten kontrolní mechanismus pro zkvalitnění ZŠ nefungoval. Typický Bartošov! V jakém ohledu je, prosím vás, doktor Penížek odborník na první a druhý stupeň základní školy? Tedy kromě toho, že ji jako my všichni absolvoval? Je to povoláním pedolog = rozumí hlíně, nikoli pedagog, aby rozuměl potřebám školních dětí. Dobře, může někdy dětem přinést ukázat sondýrku a pár profilů, ale tím by to tak mělo končit.
    Nebylo by smyslupné do školské rady jmenovat někoho, kdo má své děti na ZŠ? Tj. aby takový člověk měl o školu opravdu zájem a nechodil si to tam politicky odsedět?

    Mimochodem, všimněte si, kdo vlastně na té radě města byl:

    Přítomni: Ing. Pavel Bartoš, MBA, , Ing. Vladimír Urbánek, Ing. Jiří Lain, František Hudek
    Omluveni: Ing. Vít Penížek, Ph.D.

    Tj. doktor Penížek dostal zjevně “tu funkci” za trest. No to nás čekají zářné zítřky! Od příštího roku se v osmé třídě bude učit teoretická pedologie, v deváté třídě pak aplikované pedologie a terréní praktika z pedologického šetření.

  29. Marta Štrosová napsal:

    Mě osobně mrzí, že Pavlovi Rada města ukončila (sám neodstoupil-už se mě na to někdo ptal) členství ve školské radě. Důvod neznám. Odchází od rozdělané práce, od nápadů a vizí, které chtěli v novém složení jako ŠR pomoci zrealizovat. Přeji ŠR šťastnou ruku při volbě nového předsedy!

  30. Michal Nehasil napsal:

    Doufejme, že starosta a spol. mají silnější stránky než využívání “lidských zdrojů”.

  31. Martin napsal:

    To je legrace, jak se tady zkreslují informace. Pavlu Štrosovi regulérně skončilo volební období, takže mu nikdo členství neukončil. Podle informací na webu školy se školská rada dokázala sejít v roce 2015 pouze dvakrát, což nepůsobí dojmem, že se členové aktivně věnují práci pro školu.

  32. Na anonymy z Úval jsme tady tak zvědaví.

  33. Marta Štrosová napsal:

    Chápu, že Vám výraz “ukončila” může připadat zkreslený. Mně tak nepřipadá. Z mého pohledu odchází ze ŠR její aktivní člen s dlouhotrvajícím zájmem o školu, se slušnými vyjadřovacími schopnostmi, se smyslem pro nestrannost, aktivní rodič, jehož děti místní školu navštěvují a v neposlední řadě novězvolený předseda ŠR, kterému nové personální obsazení ŠR “sedlo” a cítil v něm velký potenciál pro uskutečnění nápadů, podnětů, podpůrných akcí, které by škole mohly “pomoci”. Netušila jsem, že takového člověka nelze znovujmenovat pro další období…. Dobře, že zmiňujete aktivitu současné ŠR. Měříte ji sice jen počtem uskutečněných jednání, ale i přesto vězte, že současná ŠR (jmenovaná v 06/15) se sešla 3x za její 8-mi měsíční existenci! Když si odečtete letní a vánoční prázdniny, čas, kdy někteří kolegové ŠR trávili v zahraničí v rámci projektu Brána jazyku dokořán, předvánoční shon, vyjde Vám slušná bilance v počtu jednání za zmíněnou dobu, kterou mohou předchozí ŠR jen tiše závidět. Plánované je další, březnové jednání a již zmíněná dubnová beseda s rodiči. Netvrdím, že s novým členem bude fungování ŠR horší, ale přijde mi škoda znovunezvolit někoho, kdo práci v “čerstvě” zvolené ŠR již započal a má dobré předpoklady její plány dokončit. To je ale věc názoru. Myslím si, že bude-li “novᔊR aktivní jako doposud, bude to jen pro dobro věci.

    • Marek Coufal napsal:

      Od prvního po poslední slovo absolutní souhlas. Mandát mu nebyl prodloužen, protože se začalo něco dít. Dokud byla ŠR zablokovaná a nefunční, bylo město spokojeno.

  34. V aktuálním čísle Libčických novin se k tématu základní školy vyjádřil starosta Bartoš.

    Čekal jsem, že veřejně pochválí členky školské rady za to, že přesně podle své kompetence hájí zájmy rodičů školních dětí a zcela správně upozornily na využívání zastaralých učebnic na druhém stupni ZŠ. Každý rodič v Libčicích by to měl ocenit. Rada města se starostou v čele ostatně následně na jejich výzvu schválila příspěvek ve výši 40.000 Kč z fondu školského rozvoje na nákup učebnic (usnesení 5/2; http://www.libcice.cz/dokumenty/799-rm-c-2-2016.%202-2016.pdf), čímž jednoznačně dala výzvě členek školské rady za pravdu. Čekal jsem, že ve svém uvodníku starosta členkám školské rady poděkuje za jejich dobrou práci pro zkvalitnění výuky na Libčické ZŠ a tím i dobrou práci pro město. Moudrý starosta si totiž váží a respektuje každého občana, který věnuje svůj volný čas pro své okolí a pro kvalitní život v Libčicích.

    O to více jsem byl překvapen, když jsem v úvodníku místo pochvaly a ocenění za práci pro město nalezl přihlouplé osočování. Pan Ješita Zlatoústý se ani za 10 let v úřadě nenaučil ani principům zodpovědného vedení města ani pravidlům slušného chování. Je to škoda, hlavně pro Libčice.

    Martin Š.
    člen Liběhradského klubu

  35. Bobeš napsal:

    Méně sov, více kvalitních kantorů a učebnic……..

Odpovědět

Můžete použít tagy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>