Mami, tati, já dneska nechci do školy

Tohle nebývá pronesená věta dítěte, ale jeho skryté a zoufalé přání. Ve skutečnosti slýcháme např. věty: “Bolí mě hlava”, “Bolí mě bříško” nebo “Není mi dobře”. Dítě necháme doma, napíšeme několik omluvenek a celkem se nic neděje. Časem jsou tyto zdravotní potíže stále intenzivnější a začíná nám to být podezřelé. Navštívíme dětského lékaře a dále specialisty z oblastí neurologie, gastroenterologie nebo jiné. Potíže neustávají, specialisté se nedobírají uspokojivých výsledků, obtíže dítěte většinou nemizí a nervozita v rodině stoupá (obzvláště v neděli večer a pondělí ráno).

Kromě zdravotních potíží dítěte mohou nastat potíže psychického rázu. Dítě není ve své kůži, reaguje podrážděně nebo jinak než obvykle. Leckdy se přidává i malá schopnost soustředění, zhoršený prospěch ve škole, apatie nebo naopak agrese, potíže se spánkem. Některé dítě může také tajně telefonovat ze školy nebo školy v přírodě, protože je zoufalé. Ve vypjatém období nám může pomoci empatie k dítěti nebo třeba jen náhoda a situace nám začíná docházet. Možná ve stejnou chvíli a společnými silami začne docházet i našemu dítěti. Nemusí se totiž nutně umět zorientovat v tom, co není v pořádku a věci správně pojmenovat. Dítě se stalo obětí sociálně patologického jevu jménem ŠIKANA ve škole.

Šikana může být různého typu – psychická, fyzická, také viditelná nebo pečlivě skrytá, různého stadia a intenzity. Může se jednat o zdánlivě nevinné přezdívky, posměch, izolaci od kolektivu až po opakované fyzické týrání. Nepochybně se teď začneme “strašákem” vážněji zabývat, sedneme k internetu a hledáme informace. Informace a pomocnou ruku nabízejí některé internetové stránky (např. www.sikana.cz), včetně stránek policie ČR. Také můžeme “vlítnout do školy” a snažit se problém řešit přímo na místě, případně volat ostatním rodičům nebo rodičům dítěte, které se chová agresivně a vyptávat se. Jenže býváme většinou bez důkazů, ve třídě s dětmi nesedíme, nikdo nic neviděl, naše třída je vzorná a bezproblémová. Možná se přijdeme podívat přímo do vyučování, ale absolvujeme vzorovou hodinu a jsme na pochybách.

Záludnost řešení problému šikany může spočívat v tom, že její existenci může spolehlivě posoudit pouze její oběť, jak uvádí ve své knize „Bolest šikanování“ přední český odborník Michal Kolář. Správné je řešit vzniklou situaci na úrovni školy. Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy na svých stránkách zveřejňuje přesný návod, jak postupovat. Nejdůležitější jsou tyto dva pojmy: PREVENCE a SPOLUPRÁCE.

Absolvujeme tedy schůzku, případně schůzek několik a společnými silami se snažíme problém vyřešit. Škola má v tuto chvíli velký potenciál nebezpečné chování ve třídě odstranit. Nejdůležitější úlohu hraje třídní učitel nebo učitelka, kteří děti ve třídě dobře znají. Velice důležitý je ovšem i výchovný poradce, školní psycholog a zároveň vnitřní obranné mechanismy školy. Velkou pozornost věnuje tomuto tématu např. ZŠ Velvary svým “Programem proti šikanování”. Může se stát, že škola s námi nespolupracuje nebo se přes snahu postupem času nic nezlepší a zvažujeme přechod na školu jinou. Je ovšem tato varianta správná – naše dítě odejde, agresor zůstane? Jak se bude situace ve třídě dále vyvíjet? Atmosféra ve třídě se stabilizuje nebo si útočník najde novou oběť a problém se bude opakovat? Chce do jiného kolektivu a většinou dojíždět i naše dítě? V nelehké situaci nám nepochybně může pomoci dětský psycholog, ale jako nejdůležitější se nám ukazuje atmosféra důvěry v rodině a maximální podpora dítěte.

Možná jsme ale touto cestou ještě neprošli. Naše dítě stále bolí hlava nebo má jiné varovné příznaky, nesvěřilo se nám a nechce do školy, kde mu někdo záměrně ubližuje a nutně potřebuje naši pomoc. Nepříjemné zážitky ho mohou výrazně ovlivňovat i v budoucnu a pokazit jeho vztah ke vzdělání jako takovému. Šrámům na dětské duši musíme zamezit včas a nezklamat důvěru, pokud nám ji dítě svěří.

Zuzana Musilová

Pozn. autorky: Děkuji všem recenzentům za cenné připomínky.

 

Jeden komentář

  1. Ilona Ptáčková napsal:

    Věc je vážná a pokud si člověk přečte metodický pokyn k prevenci šikany ( ze stránek ZŠ Velvary) , tak musím uznat, že za život se s tímto faktem setká skoro každý. Ať už člověk zabrouzdá ve vzpomínkách do svých školních let nebo má zkušenost skrze vlastního potomka v jiné škole, a nebo si jen vyslechne řeči, které se za poslední rok začaly šířit naším malým městem. …některé aspekty jsou nezpochybnitelné…
    Citovaný text : …Všechny školy a školská zařízení mají povinnost předcházet všem náznakům násilí a šikanování. Šikanování v jakékoli formě a podobě nesmí být pracovníky školy akceptováno.
    Samotní pedagogičtí pracovníci nesmí svým jednáním s některými žáky a chováním vůči nim podněcovat zhoršování vztahů směřující k šikanování těchto žáků jejich spolužáky.

    Škola či školské zařízení má jednoznačnou odpovědnost za děti a žáky. …Z tohoto důvodu musí pedagogický pracovník šikanování mezi žáky předcházet, jeho projevy neprodleně řešit a každé jeho oběti poskytnout okamžitou pomoc.
    Z hlediska trestního zákona… pedagogický pracovník, kterému bude znám případ šikanování a nepřijme v tomto ohledu žádné opatření, se vystavuje riziku trestního postihu pro neoznámení, případně nepřekažení trestného činu (§168, 167 trestního zákona). Citováno z Metodického pokynu ministra školství, mládeže a tělovýchovy k prevenci a řešení šikanování mezi žáky škol a školských zařízení

    …A pokud si člověk přečte stadia šikany z knihy Michala Koláře o šikanování, musí dospět k názoru, že minimálně do prvního stádia dospěje každý dětský kolektiv ( soudě hlavně ze zpětného zamyšlení nad svými prožitými školními léty)

    Citace : Školní šikanování je nemoc skupinové demokracie a má svůj zákonitý vnitřní vývoj.

    První stadium se v podstatě odehrává v jakékoliv skupině. Všude je někdo neoblíbený nebo nevlivný, na jehož úkor je prima si dělat „legrácky“. Pak to ale jde dál, skupina si najde jakéhosi otloukánka. Třetí stadium už je klíčové. Vydělí se jádro útočníků a systematicky začne šikanovat nejvhodnější oběti. Do této chvíle lze věci jasně řešit. Následně ale dojde k bodu zlomu, kdy se šikanování stane nepsaným zákonem i pro opravdu slušné děti a celá skupina se stává krutou. V pátém stadiu – totalitě – se stane šikanování skupinovým programem.

    První stadium: Zrod ostrakismu
    Jde o mírné, převážně psychické formy násilí, kdy se okrajový člen skupiny necítí dobře. Je neoblíben a není uznáván. Ostatní ho více či méně odmítají, nebaví se s ním, pomlouvají ho, spřádají proti němu intriky, dělají na jeho účet „drobné“ legrácky apod. Tato situace je již zárodečnou podobou šikanování a obsahuje riziko dalšího negativního vývoje.

    Druhé stadium: Fyzická agrese a přitvrzování manipulace
    V zátěžových situacích, kdy ve skupině stoupá napětí, začnou ostrakizovaní žáci sloužit jako hromosvod. Spolužáci si na nich odreagovávají nepříjemné pocity například z očekávané těžké písemné práce, z konfliktu s učitelem nebo prostě jen z toho, ţe chození do školy je obtěžuje. Manipulace se přitvrzuje a objevuje se zprvu ponejvíce subtilní fyzická agrese.

    Třetí stadium (klíčový moment): Vytvoření jádra
    Vytváří se skupina agresorů, úderné jádro. Tito šiřitelé „viru“ začnou spolupracovat a systematicky, nikoliv již pouze náhodně, šikanovat nejvhodnější oběti. V počátku se stávají jejich oběťmi ti, kteří jsou už osvědčeným objektem ostrakizování. Jde o žáky, kteří jsou v hierarchii nejníže, tedy ti „slabí“.

    Čtvrté stadium: Většina přijímá normy
    Normy agresorů jsou přijaty většinou a stanou se nepsaným zákonem. V této době získává neformální tlak ke konformitě novou dynamiku a málokdo se mu dokáže postavit. U členů „virem“ přemožené skupiny dochází k vytvoření jakési alternativní identity, která je zcela poplatná vůdcům. I mírní a ukáznění žáci se začnou chovat krutě – aktivně se účastní týrání spolužáka a prožívají při tom uspokojení.

    Páté stadium: Totalita neboli dokonalá šikana.
    Násilí jako normu přijímají všichni členové třídy. Šikanování se stává skupinovým programem. Obrazně řečeno nastává éra „vykořisťování“. Žáci jsou rozděleni na dvě sorty lidí, které jsem pro přehlednost označil jako „otrokáře“ a „otroky“. Jedni mají všechna práva, ti druzí nemají práva žádná.
    Konec citace . ( Stadia šikanování podle Michala Koláře, 1990, 1996, 1997, 2000 aj.)

Odpovědět

Můžete použít tagy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>