Parkoviště nad Vltavou

Studie proveditelnosti: parkoviste u nadrazi
aneb další „báječný nápad“

Zápisy ze schůzí patří určitě obecně k tomu nejnudnějšímu čtení na světě a každý rozumný člověk se mu vyhne. Ale zápisy z jednání rady města v Libčicích v tomhle ohledu už nejednou překvapily. I zápis číslo 12/2017 v sobě skrývá netušený potenciál. A já bych ho v dnešním příspěvku rád vytěžil. Pohodlně se usaďte a nechte se vtáhnout do víru fantazie, který nastartoval bod 6/12.

Usnesení rady 6/12 2017

výňatek: Usnesení rady, bod 6/12 2017

Nádražka - městoby místo ní raději parkoviště

Tady se plánuje místo stylového domu nevábný plácek pro auta.

O co jde? Výkup domu číslo 37

Ten bod se dá na první zběžné čtení snadno přehlédnout. Domy se teď v Libčicích vykupují jako na běžícím pásu, pokud jste ještě nedostali nabídku města na ten váš, měli byste se nad sebou zamyslet.

Ale ono se tentokrát nenavrhuje vykupovat na křižovatce Svobody. Tenhle bod navrhuje, aby město vykoupilo budovu hospody u nádraží (oficiálně posledního jména „Burger Station“).

A nejdůležitější je důvod:

Pan radní V. Urbánek navrhuje dům vykoupit, strhnout a na jeho pozemku vybudovat parkoviště.

Připojuji svůj letmý výpočet: při normované velikost stání 2,5 x 5 m s nutností příjezdu ke stáním a při velikosti pozemku přes 800 m2  počítám, že na vzniklém parkoviště bude cca 30 – 40 fleků pro auta.

Pojďme tu myšlenku rozvinout

Už teď vás návrh zaujal, že? Bude to ještě lepší, pojďme popustit uzdu fantazii. Trochu se rozmáchněme, neboť opravdoví vizionáři nemají malých cílů, jejich plány jsou vždy smělé! Vždyť problém s parkováním – přiznejme si to otevřeně – je veliký a netýká se jen nádraží. S trochou velkorysého přístupu se staneme věrozvěsty, vizionáři, guruy a svět se od nás bude učit. A když ne svět, tak aspoň Praha se svými trapnými modrými zónami.

Seznam dalších doporučení

Následuje seznam všeho, co by se také dalo vykoupit, zbourat a předělat na parkoviště.

1. Vykupme a zbourejme faru

Fara má přeci také velkou zahradu a je u nádraží. Proč se v návrhu řešení zastavit na parkovišťátku pro nějakých umrněných 30 aut, když tenhle prostor se přímo nabízí.

I Schovankám by se na parkovišti jednou do roka určitě hrálo líp (navíc by si mohly zaparkovat rovnou u pódia). Parket by byl rozlehlý a jako mlat. Jen snad pozor na boty na vysokých podpatcích, nemají se rády se zatravňováky.

2. Problém s parkováním na Chýnovské

Stejné jednání rady řešilo žádost o výjimku na parkování pro obyvatele Chýnovské ulice (bod 2/12). A výjimku neudělilo (a ač chápu jejich žádost, s výsledkem souhlasím – na městské zeleni by se opravdu parkovat nemělo). Jiné řešení navrženo nebylo. Přitom koncept pana Urbánka je univerzální a bod 6/12 skýtá netušené možnosti.

A tak navrhuji: pomozme s parkovacím problémem na Chýnovské.  Stačí odstranit každý druhý dům, parkovacích míst bude dost. A ptáte se  které sundat a které nechat? Liché nebo sudé? Nejpragmatičtějším řešením by byla loterie – kdo si vytáhne černou kuličku prodává dům, kdo bílou získává exklusivní parkovací plac po domu svého souseda.

3. Sahara

Paneláky na Sahaře byly postavené v době, kdy počet aut na obyvatele byl úplně jiný. Trpí tím prakticky všechna česká sídliště (někde se dokonce praktikuje systém parkování ve dvou řadách – v té přední musíte nechat vyřazeno a nesmíte zatáhnout ručku, aby si vás soused ráno mohl případně odstrčit, až bude potřebovat vyjet). Aut přibylo, na Sahaře se parkuje výrazně hůř než před lety.

A znovu řešení je nasnadě: stejnou metodou může město libovolný z paneláků vykoupit. A buď jej v „klasickém“ provedení jen odstřelit a nahradit zatravňováky,  nebo – s trochou duševního rozmachu – obyvatele vystěhovat a volnou budovu přestavět na parkovací dům!

nový maskot Libčic

4. Zapojte svou fantazii

Pevně věřím, že i vám ve vaší ulici by se parkovalo líp, kdyby město vykoupilo a zbouralo dům vašeho souseda. Teď jenom určit, který si to zaslouží nejvíc, že.

Zkrátka zbourat dům a na jeho místě udělat parkoviště je geniálně jednoduché a přímočaré řešení. Co na tom, že pak Libčice budou vypadat jako nešťastný pacient, který narazil na dentistu šílence.

Poznámka pro čtenáře: opravdu jen pro jistotu tu uvádím, že nic z toho dělat nechci. Nejsem blázen. Jen se snažím ad absurdum rozvést původně dostatečně nesmyslnou myšlenku.

Proč to není dobrý nápad

1. Výkupy na náměstí mají jiný cíl

Na náměstí proti výkupům nikdo nic nemá, proč je tohle špatně? Protože výkupy na náměstí si kladou za cíl prostor zlidštit, zpříjemnit, udělat místo atraktivnější pro lidi.

Výkup navrhovaný panem Urbánkem na poslední jednání rady města si klade za účel místo domu udělat parkoviště. Je jedno, jestli by bylo podle  libčické moderní tradice vydlážděné zatravňováky, nebo by se udělalo fakt pěkně. Parkoviště by každopádně bylo to, co by vás přivítalo v Libčicích jako první. Líbí se vám scenérie při výstupu z nádraží v Kralupech?

2. Chodců bude vždycky víc, stání nebude nikdy dost

I když vybudujete 30-40 parkovacích míst (můj odhad), chodců bude stále mnohem víc. Stoupněte si ráno na nádraží a spočítejte si je během odjezdové špičky.

V ulici od nádraží se lidé pohybují ve vlnách. 30-40 cestujících pobere první vlak. Pokud je někdo přímo u nádraží nebude řadit do dvojic, stávající chodník jim nikdy stačit nebude. Další auta, která přitáhne nové skvělé parkoviště, a která budou odjíždět v ten samý okamžik, jen pěším zkomplikují cestu.

Klánovice: k vlaku na kole

Klánovice, k vlaku na kole: všimněte si, počasí mizerné, přesto část místních přijela k vlaku na kole.

Klánovice: k vlaku na kole

Klánovice, k vlaku na kole: na nádraží v Klánovicích se o své kolo (nebo ještě dražší elektrokolo) bát nemusíte.

3. Parkoviště pro přespolní

Natáhněme k libčickému nádraží auta z širokého okolí, postavme parkoviště pro okolní obce. Ropid chce na libčické nádraží vozit naše sousedy od září šetrně autobusem (linka 456), protože ví, že vlak z Libčic je pro ně lákavá alternativa, jak se dostat za prací do Prahy. Ale my Ropid trumfneme, postavíme jim krásné parkoviště. Co na tom, že tím budeme suplovat chybějící P+R parkoviště v Praze a nikdo z těch, co zaparkují, nepojede na návštěvu k nám. Heslem Libčic je přeci okřídlená věta: „Je tu příležitost. A ta by se přeci nemusela opakovat!“

4. Žádná diskuse o alternativách

Lidi přeci musí jezdit autem, jak jinak by se k vlaku dostali, že? No… ne, tak to není. Autem k nádraží ráno nejezdí nemouhoucí babičky – ty si většinou dojdou samy.

Město by mělo především podporovat rozumné chování svých obyvatel, hledat alternativy, nabízet zajímavá řešení, která vám pomohou rozhodnout se pro k ostatním vstřícnější řešení.

Tady se jedno přímo nabízí. Co kdybychom místo aut podpořili používání kol? V tuhle chvíli kolo pro cestu na nádraží a do práce určitě nezvolíte. Než byste se odpoledne vrátili, kolo byste možná neměli; u nádraží ho nemáte jak zabezpečit.  Investujme do pohodlného a hlavně bezpečného řešení parkování kol. Protože na kole je to na nádraží skoro odevšad v Libčicích prakticky stejně rychlé jako autem.

Ale některé části Libčic jsou moc do kopce, že? Pak by možná bylo dobré pracovat s aktuálním nastupujícím fenoménem – elektro-přibližovadly všech druhů. Bezpečné stání s případnou možností dobíjení, to zní jako nadčasový odvážný návrh. Ano, i cyklisti a chodci mohou mít v ulici rozepře, ale rizika jejich soužití jsou slabým odvarem proti tomu, když vám skotačícího potomka přejede auto.

5. Vstupní brána do Libčic by získala na „architektonické kvalitě“

A na závěr trochu čerstvé ironie: Taky už se vám to rýsuje před očima? Nádhera čistě utilitární drážní budovy (nemyslím nádraží, ale tu při příchodu po pravé ruce, která teď není tak moc vidět), kterou zbourání celkem pěkné hospody odhalí, v kombinaci s pláckem vydlážděným zatravňovací cihlou? Vítejte v Libčicích, není co dodat.

Shrnutí

Vážení radní, vykupujte domy, zkrášlujte Libčice, dělejte je lepší pro nás obyvatele. Ale tohle nedělejte. Netahejte víc aut do cesty pěších na nádraží. Nebudujte škaredé parkoviště do hlavní vstupní brány do Libčic. Najděte cestu, jak podpořit jiné chování svých sousedů a nedělejte z Libčic P+R parkoviště pro okolní obce.

A pokud náhodou opravdu cítíte nutkavou potřebu u nádraží udělat parkoviště, najděte řešení, kterým auta vyženeme z trasy pro pěší (přes bránu k nástupišti? Z druhé strany kolejí? Hledejte!). Nevyhánějte chodce, nenuťte je přesednout do aut.

Statečná autíčka

Ano, jsou i města, kde žijí auta. Většinou se ale jedná o animované pohádky pro nejmenší. Viz „Statečná autíčka“, těm patří celé město.

Dodatek: Statečná autíčka

pro děti od 2 do 6 let

Závěrem je třeba zmínit, že i když se s dětmi nebo dokonce vnoučaty často díváte na své oblíbené animáky, třeba zrovna Statečná autíčka, není dobré v těchto pořadech hledat univerzální návody pro správu města.  V Statečných autíčkách patří město čistě autům a vše je jim tam podřízeno, ale už to, že ta auta mají obličeje, by mělo být dostatečným vodítkem k poznání, že se jedná čistě o nadsázku a jejich příběhy rozhodně nejsou autentickým přepisem běžných událostí z našeho světa. Nechte statečným autíčkům jejich animovaný svět, Libčice ponechte lidem.

PS: Pokud chcete vnoučatům nabídnout něco o autíčkách, rozhodně doporučuji Autopohádky Jiřího Marka.

komentářů 8

  1. Lucie Richterová napsal:

    Myslím, že kromě všech uvedených důvodů je dům celkem hezký a je ho prostě škoda. Nabízí se také otázka, zda navrhovatel parkoviště někdy v posledních letech šel k nádraží v ranní špičce na vlak a zda si všiml toho, že projíždějící auta tu chodcům komplikují život. Hádám že ne, protože patřil k hlavním odpůrcům jízdního řádu s půlhodinovým intervalem…

  2. Jen tak mimochodem napsal:

    Von ten dům nemá velkou zahradu, která by se dala „vychytrale“ vykoupit jako soukromý investiční pozemek, tak proto se o to má ucházet město. Protože když je něco veřejné, tak s tím můžeme nakládat hloupě a bez rozmyslu.
    Mimochodem, ve směru od nádraží ke sběrně kovu je daleko lepší místo na parkoviště. Proč se neplánují výkupy tam? On v tom bude asi nějaký „háček“. V Libčicích se de facto nic neděje, aby v tom nebyl „háček“. Voličům sraní do vlastního evidentně moc nevadí.

  3. Michal Weinfurtner napsal:

    Parkoviště u nádraží je dobrá věc. Ale místa kolem nádraží, nevyužitého a použitelného je také dost. Bourat dům kvůli parkovišti proto nezni jako nejlepší varianta.

  4. Pele napsal:

    Kdys uz parkoviste tak na druhé strane u nastupiste na kralypy je mista dost nechapu proc by se melo neco bourat kdys o 200 m dal je mista tri prdele

  5. eliska napsal:

    Dle mého by se tam nejvíc hodila kavárna, trafika nebo nějaký užitečný obchod, který by využili lidé jezdící každý den do práce.. Využít toto místo jako prostor pro parkoviště by mě nenapadlo ani v nejdivočejším snu. Už užitečnější by tam byl park pro obyvatele města s lavičkama než místo pro auta. Parkoviště bych vnímala, jako další divnost v urbanismu města. Takže opravdu souzním,.. není to dobrý nápad..

  6. vilda napsal:

    Já bych navrhnoval parkoviště udělat na parcele č. 215/1 mezi ulicemi Zahradní a Kralupská. Je víc zastrčená, má větší výměru (1257 m2), není na ní dům a patří panu Urbánkovi, takže s výkupem by neměl být problém…

    • cyrda napsal:

      Pane Vildo, a kdo by v takovém případě stanovoval výkupní cenu za m2, za kterou to město odkoupí za veřejné peníze (=naše daně)? „Správně“ vybraný zastupitel? „Správně“ vybraný radní? Odhadce určený „správně“ vybraným radním? Předseda kontrolního výboru? Nebo snad vlastník?

  7. Branč napsal:

    Souhlasíme s tím, že tato budova by měla v případě vykoupení městem sloužit lidem- ne autům!! Kavárna, cukrárna, pekárna, trafika-to je to co město potřebuje. Infrastruktura, která tu chybí a kterou by jistě využili i přespolní a nechali tu při cestě do Prahy a z Prahy nějakou útratu. Auta tu nechají akorát smrad a celá investice by byla jen pro přespolní. Pro místní by z toho nebylo nic. Řidiči by vylezli z auta rovnou u vlaku a neprošli městem už vůbec (to vědí i vietnamci, že dají chleba v krámu až dozadu). Proč (když už) neudělat nějaké parkoviště v brownfields areálu šroubárny. Je to kousek a tam by to nevadilo nikomu a ničemu. Navíc, když se zřizuje autobus pro dovoz vlakuchtivých, tak mi přijde dost o krok pozadu dělat parkoviště pro auta… Místo, kde by se dalo uzamknout kolo u nádraží by bylo také bezvadné. Najít kolo po návratu vlakem v pořádku na místě a dojet domů by mohla být pro leckoho (třeba i pro mně) příjemná alternativa k ježdění autem k vlaku. prosím strůjce návrhu an parkoviště, aby zauvažovali nad tím, co udělá město příjemnější pro jeho obyvatele… díky

Odpovědět

Můžete použít tagy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>